لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

وضعیت ناگوار عرضه خدمات صحی در افغانستان؛ ام‌اس‌اف: خطر مرگ‌ومیر بیشتر شده است


یک کلینک صحی در یکی از ولسوالی های ولایت غور
یک کلینک صحی در یکی از ولسوالی های ولایت غور

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که سیستم صحی افغانستان مدت‌هاست که به دلیل کمبود نیرو و بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

این سازمان در گزارشی که دیروز منتشر کرده، نوشته که به دلیل تخریب زیر ساخت‌ها در سیستم صحی افغانستان، کمبود پرسنل صحی، وخامت اوضاع صحی و عدم تأمین نیازهای صحی، خطر مرگ و میر در میان مردم نیز بیشتر شده است.

این گزارش می‌افزاید، پس از تغییر حکومت در آگست ۲۰۲۱ که سبب کاهش بودجه از سوی تمویل‌ کنندگان بخش صحت افغانستان شد، فشار بر سیستم صحی افغانستان نیز افزایش یافته است.

داکتران بدون مرز با اشاره به فعالیت‌های خود در شمال افغانستان نیز نوشته که به دلیل کمبود نیرو، بودجه و امکانات برای نگهداری از کودکان و نوزادان در شفاخانه‌ها و کلینیک‌های دولتی، بیماران بیشتری به کلینیک‌های این سازمان مراجعه می‌کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد نگرانی‌های ذکر شده در این گزارش پاسخی نداد، اما پیش از این مدعی شده بود که آنها توانسته اند سیستم صحی افغانستان را از حالت فروپاشی نجات دهند.

در همین حال شماری از مردم در مناطق مختلف افغانستان می‌گویند که نه تنها به امکانات صحی دسترسی ندارند، بلکه نبود مراکز صحی، دوا و نبود کارمندان صحی زندگی آنان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

رحیم محمد، باشندۀ ولایت هلمند به رادیو آزادی گفت:
"کلینیک نداریم، اگر هم است یک روز اینجاست و یک ماه جای دیگری است. پسرم مریض بود، به کلینیک رفتیم، در آنجا ما را جواب دادن، سپس مجبور شدم به کندهار بروم. فکر نمی‌کردم پسرم زنده بماند. داکتر نیست، یک روز اینجا هستند، یک ماه جای دیگری. اینجا دو داکتر آمده بودند، همراه یکی از آنها زن است و در یک اتاق نشسته می‌باشند، یک روز اینجا کار می‌کنند، بعد بازار می‌روند."

کلینیک سیار صحی در حومه شهر کابل - عکس از آرشیف
کلینیک سیار صحی در حومه شهر کابل - عکس از آرشیف

گل زمان، باشندۀ ولایت کنر می‌گوید که در منطقه‌شان مرکز صحی وجود ندارد و آنها مجبور اند مریضان‌شان را به شهر ببرند:
"اینجا هیچ امکانات صحی وجود ندارد. مردم این منطقه مریض‌هایشان را به شهر می‌برند، حتی مصارف آنرا هم ندارند، خیلی وقت‌ها مریضان در راه می‌میرند، به خصوص برای مریضان زن، مشکلات زیادی وجود دارد و بسیاری آنها در راه جان خود را از دست می‌دهند."

این در حالی است که در ماه آگست ۲۰۲۳، سازمان جهانی صحت در گزارشی گفته بود که بخش صحت افغانستان با مشکلات مالی مواجه بوده که پس از به قدرت رسیدن طالبان، ۸ میلیون نفر دسترسی به امکانات نجات‌بخش و مراقبت‌های صحی را از دست داده اند.

در کنار این بخش صحت افغانستان زمانی با فشار و مشکلات مالی بیشتری مواجه شد که طالبان زنان و دختران را از کار در تمام اداره‌های غیردولتی منع کرد.

در جنوری سال ۲۰۲۳، سازمان جهانی صحت در گزارش خود نوشت که به دلیل ممنوعیت زنان از کار در اداره‌های غیردولتی، ۹۷ مرکز صحی بسته شده است که نزدیک به نیم میلیون افغان از خدمات صحی محروم شده اند.

در ماه آگست سال جاری، سازمان جهانی صحت نیز اعلام کرد که روزانه ۴۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک به دلیل مرگ و میرهای قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG