لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

برخی تاجران: هیچ اقدامی برای آزادسازی اموال متوقف ماندۀ ما در کراچی نشده است


بندر کراچی پاکستان
بندر کراچی پاکستان

با وجود تلاش‌ها به هدف آزادسازی کانتینرهای اموال تاجران افغان در بندر کراچی هنوز هم به صدها کانتینر اموال این تاجران متوقف مانده که سبب شکایت و نگرانی تاجران شده است.

برخی آنان به رادیو آزادی گفتند، بیش از دو و نیم ماه می‌شود که اموال‌شان در بندر کراچی متوقف مانده و روزانه صدها دالر به عنوان دیمرج (جریمه تاخیر) از آنان گرفته می‌شود.

انور افغان زدران، یکی از این تاجران به رادیو آزادی گفت:
"تقریباً ۲۶ کانتینر از من که همه پرزه‌جات موترسایکل است در آنجا متوقف مانده است، حداقل ۳۷۰ هزار دالر بالای ما دیمرج (جریمۀ تاخیر) آمده است، که ما آنرا به کمپنی‌های خارجی می‌دهیم و به بسیار مشکل روبه‌رو هستیم."

انجنیرعبدالباقی، مدیر عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت کندهار این مشکل را تأیید می‌کند و می‌گوید که بیش از ۲۰۰ قلم اجناس مختلف در این کانتینرها موجود اند:
"هنوز هم کانتینرهای باقی مانده در بندر کراچی متوقف مانده است، که شامل ۲۱۲ قلم اموال می‌شود وعمدۀ آن چای سیاه، رخت باب، تایرها، وسایل برقی، وسایل ماشینری فابریکه‌جات و وسایل آرایش می‌باشد."

او افزود که شماری از تاجران از کندهار و دیگر ولایات جهت گفت‌وگو و دریافت راه حل برای این مشکل با مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری و مقام‌های حکومت طالبان به کابل رفته اند.

حکومت پاکستان بیش از ۳۵۰۰ کانتینر اموال تاجران افغان را حدود دو ماه پیش در بندر کراچی توقف داد.

اسلام‌آباد در سوم ماه اکتوبر در موافقتنامۀ تجارتی در بخش ترانزیت با افغانستان تغییراتی وارد کرد و در کنار ده درصد تعرفه بر اقلام وارداتی تاجران افغان، محدودیت‌هایی را بر انتقال برخی از کالاها نیز وضع کرد.

اما حالا اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که در حال حاضر ۴۵۰ کانتینر اموال تجارتی در بندر کراچی متوقف مانده که تلاش‌ها برای رهایی آن ادامه دارد.

اختر محمد احمدی، رئیس دارالانشاء اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رادیو آزادی گفت:
"تا حال ۳ هزار کاننتینر رها شده و تنها ۴۵۰ کاننتینر دیگر به دلیل مشکلات تخنیکی متوقف است که اتاق تجارت با جمعی از تاجران و وزارت صنعت و تجارت کوشش می‌کنند که این مشکل حل شود."

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان هم در یک پیام نوشتاری به رادیوآزادی گفت که تعداد کانتینرهای متوقف مانده در بندرکراچی به ۴۲۰ کانتینر می‌رسد که گفت‌وگوها درمورد انتقال آنها جریان دارد.

تاجران افغان که اموال‌شان در بندر کراچی متوقف مانده، مدعی اند که این کار پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی است و مشکلات آنان باید هر چه زودتر حل شود.

آنان تأکید می‌کنند که اگر به زودی به این مشکل رسیدگی نشود، مقدار خسارات‌شان بیشتر شده و سبب ورشکست شدن کاروبار تجارت‌شان خواهد شد.

اخیراً حکومت پاکستان به بهانه‌های مختلف در روند صادرات و واردات تاجران افغان مشکل ایجاد می‌کند که این کار سبب نگرانی بیشتر تاجران شده است.

XS
SM
MD
LG