لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

نگرانی ها درمورد مادران حامله در افغانستان؛ « در هر دو ساعت یک مادر میمیرد»


تصویر آرشیف: یک مادر و طفل نوزادش در یکی از شفاخانه های کابل
تصویر آرشیف: یک مادر و طفل نوزادش در یکی از شفاخانه های کابل

سازمان ملل متحد می‌گوید، در هر دو ساعت یک مادر در افغانستان هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از استیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی این سازمان نوشته که افغانستان یکی از "بدترین کشورها از نظر مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان" است و آمار بالایی دارد.

در این گزارش که اخیراً نشر شده وضعیت افغانستان از نظر مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان رو به وخامت خوانده شده‌است.

در گزارش همچنان به نقل از تراجاواتر دال، رئیس کمیته غیر انتفاعی ناروی در افغانستان (ان‌آرسی) گفته که در مناطق دورافتاده این کشور در هر ۱۰۰ هزار تولد مرگ پنج هزار مادر رخ می‌دهد.

آقای دال گفته که در برخی مناطق افغانستان مردان به سبب نبود وسایل نقلیه هنگام زایمان زنان خود را در پشت خود به شفاخانه انتقال می‌دهند که گاهی شماری از این زنان در راه شفاخانه جان می‌دهند.

عدم موجودیت امکانات در کلینیک ها و شفاخانه ها منجر به افزایش مرگ و میرمادران و اطفال نوزاد در افغانستان شده است
عدم موجودیت امکانات در کلینیک ها و شفاخانه ها منجر به افزایش مرگ و میرمادران و اطفال نوزاد در افغانستان شده است

دلیل اصلی این مرگ‌و میرها عدم دسترسی به امکانات صحی ضروری خوانده شده‌است.

برخی از زنان افغان نیز می‌گویند که نسبت به گذشته دسترسی به خدمات صحی در افغانستان محدود است و به همین دلیل میزان مرگ‌ومیر مادران افزایش یافته است.

زرمینه باشنده ولایت دایکندی که چندی پیش مادر و برادرش هنگام زایمان جان باختند به رادیو آزادی گفت:

"مادرم و طفل‌اش هنگام زایمان جان باختند، چنین حوادثی در افغانستان زیاد شده‌است، حالا که فقر زیاد شده، زنان زیادی‌که دچار سوء تغذیه می‌شوند هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند."

در عین حال، نجم‌السماء شفاجو رئیس انجمن متخصصین نسایی ولادی افغانستان می‌گوید که میزان بالای مرگ‌ومیر مادران و کودکان در هنگام زایمان مایه نگرانی است.

به‌گفته او فقر، عدم توجه به وقفه بین ولادت‌ها، کمبود خدمات صحی، امکانات و متخصیص نسایی و ولادی از دلایل اصلی افزایش مرگ و میر مادران و کودکان است:

"تعداد داکتران و قابله‌ها که برای زنان کار می‌کردند کاهش یافته است، علاوه بر این تعدادی از متخصصان نسایی و ولادی به خارج از کشور رفته اند و رفتن‌شان ادامه دارد که طبعاً باعث می‌شود خدمات صحی مناسب به مادران ارائه نشود و این امر تأثیر مستقیم بر مرگ مادران هنگام زایمان دارد و روز به روز شاهد افزایش میزان مرگ‌ومیر مادران هستیم."

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخی نداد، اما در سنبله سال گذشته، قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان در مراسم افتتاحیه یک بخش صحی خصوصی در شفاخانۀ در کابل مدعی شد که در حال حاضر تعداد مرگ‌ومیر مادران و کودکان هنگام زایمان در افغانستان کاهش یافته است.

او گفت در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ مادر و کودک در هنگام زایمان جان خود را از دست داده بودند، اما این تعداد در سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰ نفر کاهش یافته است.

این در حالی‌ست که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) نیز در ۲۰ سپتمبر سال جاری در گزارشی اعلام کرد که افغانستان دارای بیشترین آمار مرگ‌ومیر مادران و کودکان در جهان است.

یک نرس قابله در هنگام معاینه یک بانوی که طفل نوزاد به دنیا آورده است
یک نرس قابله در هنگام معاینه یک بانوی که طفل نوزاد به دنیا آورده است

اوچا همچنان گفته که پس از حاکمیت دوباره حکومت طالبان در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، سیستم صحی این کشور تقریباً از بین رفته است.

خبرگزاری فرانس پرس نیز به گفته مسئولان شفاخانه داکتران بدون مرز (ام‌اس‌اف) در افغانستان نوشته که دسترسی یک زن به خدمات صحی در دوران بارداری و پس از زایمان در افغانستان از قبل دشوار بوده و اکنون این مشکل پیچیده‌تر شده است.

پس از ممنوعیت کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی از سوی حکومت طالبان، کمک‌های سازمان‌های کمک‌رسان خارجی به افغانستان کاهش یافته است که این امر بر بخش صحت افغانستان تأثیر گذاشته است.

پیش از این، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) در شبکه اکس (تویتر سابق) خود هشدار داده بود که در صورت عدم دریافت بودجه لازم، امسال میلیون‌ها نفر در افغانستان از خدمات صحی محروم خواهند شد.

این سازمان اعلام کرد که ۳،۷ میلیون نفر از خدمات اولیه نجات زنده‌گی و ۲۹۶ هزار زن باردار و شیرده و فرزندان آن‌ها پس از تولد از خدمات صحی محروم خواهند شد.

XS
SM
MD
LG