لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

سازمان جهانی غذا: از هر سه نفر در افغانستان یک نفر گرسنه می‌خوابد


عکس از آرشیف - در مقابل هر خبازی در کابل شمار زیاد از نیازمندان تجمع می کنند تا نان خشک رایگان از سوی افراد متمول دریافت کنند.
عکس از آرشیف - در مقابل هر خبازی در کابل شمار زیاد از نیازمندان تجمع می کنند تا نان خشک رایگان از سوی افراد متمول دریافت کنند.

سازمان جهانی غذا (دبلیو اف پی) روز گذشته ۲۶ دسمبر در حساب ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که در افغانستان از هر سه نفر یک نفر گرسنه می‌خوابد.

این سازمان همچنان گفته که فصل سرما برای میلیون‌ها افغان دشوار است و به گفتۀ این سازمان آنان از سرمای زمستان به شدت آسیب دیده اند.

دبلیو اف پی با نشر ویدیویی در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که در تلاش تأمین غذا به افراد نیازمند در تمام افغانستان است، اما به دلیل بارش برف راه‌ها در مناطق دور افتاده بسته است.

این سازمان همچنان تأکید کرده که در سال ۲۰۲۳ مجبور شده به دلیل کمبود بودجه کمک‌های غذایی را به ۱۰ میلیون نیازمند در افغانستان کاهش دهد.

در همین حال شماری از مردم در افغانستان می‌گویند، برای گذراندن روزگارشان نیاز به کمک‌های جهانی دارند.

بانو قادری مادر ۴ کودک در پروان می‌گوید، پیش از ممنوعیت کار زنان از سوی حکومت طالبان در یکی از ادارات دولتی این ولایت وظیفه داشت، اما اکنون با مشکلات شدید اقتصادی زند‌گی‌ را سپری می‌کنند.

او به رادیو آزادی گفت که شوهرش از ۱۵ سال به این سو به دلیل بیماری عصبی توان کار ندارد:
"فعلاً در خانه همراه ۴ اولاد و شوهرم، ۶ نفر زند‌گی می‌کنیم، مواد سوخت کسی تا هنوز به ما نگرفته، صرف یک بوجی زغالی که دوستان به ما کمک کردند، استفاده می‌کنم، بچه‌گک‌هایم اگر توانستند کاری از دست‌شان آمد یک لقمه نان پیدا کردند، می‌خوریم اگر نیامد همینجا نشسته ایم توکل به خدا".

شماری از زنان بی بضاعت با کودکان شان در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار در انتظار دریافت کمک مواد غذایی اند - عکس از آرشیف
شماری از زنان بی بضاعت با کودکان شان در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار در انتظار دریافت کمک مواد غذایی اند - عکس از آرشیف

دینا عطایی، باشندۀ کابل گفت:
"اموال و وسایلی که داشتم فروختم خرج زندگی خودم و اولادهایم کردم، همین حالا سوخت زمستان هیچ ندارم، سازمان های خیریه جهانی همراه ما کمک کنند. چیزهای زیادی ضرورت داریم، به مواد خوراکه ضرورت داریم به مواد سوخت ضرورت داریم".

پیش از این نیز سازمان جهانی غذا بارها از وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان و دشواری زند‌گی‌شان در فصل زمستان ابراز نگرانی کرده بود.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، شماری از مردم بارها در گفت‌وگو با رادیو آزادی از افزایش بیکاری و فقر شکایت کرده اند و دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد هم اخیراً گزارش داده که در کنار بیش از ۲۹.۲ میلیون نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به شمار این نیازمندان خواهد افزود.

وقوع زلزله‌های مرگبار ماه اکتوبر در هرات هم افزون بر تلفات جانی و خسارات مالی زیاد، به شمار نیازمندان در این ولایت افزوده است.

اوچا در آغاز هفتۀ جاری با نشر پلان پاسخدهی به نیازهای بشردوستانۀ افغانستان در سال ۲۰۲۴ گفت که برای کمک به ۱۷.۳ میلیون نیازمند اولویت‌بندی شده برای کمک در این سال، به ۳.۶ میلیارد دالر بودجه نیاز است.

XS
SM
MD
LG