لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

با منحل شدن ریاست نظارت و ارزیابی وزارت معارف بیش از پنج هزار کارمند آن بیکار شدند


حکومت طالبان در یک اقدام تازه ادارۀ نظارت و ارزیابی وزارت معارف را در پایتخت و تمام ولایات منحل کرده است که به دلیل آن بیش از ۵ هزار کارمند این اداره بیکار شده اند.

این بخش معارف مسئول نظارت و ارزیابی کیفیت تدریس در مکاتب دولتی و خصوصی در ۳۴ ولایت افغانستان بود.

برخی از کارمندان ادارۀ نظارت و ارزیابی معارف با تأیید موضوع منحل شدن این اداره به رادیو آزادی می‌گویند، دارای تحصیلات عالی و تجربۀ کاری در این زمینه هستند اما اکنون بیکار و بی‌سرنوشت‌ هستند.

ادریس احساس، یکی از آنان گفت:
"این که من بی‌سرنوشت شدم برای من بسیار ناراحت کننده است. درخواست من این است که دولت در مورد ما تصمیم بگیرد. در مکاتب، پوهنتون‌ها و دیگر نهادهای تحصیلی که آنجا نیاز دارند، ما را در آن جابه‌جای کنند."

او همچنین می‌گوید که هزاران فرد تحصیل‌کرده در سراسر افغانستان به یکبارگی بیکار شده اند و این فاجعه است.

همچنین خیال محمد، یکی از اعضای ریاست نظارت و ارزیابی وزارت معارف که حالا بیکار و خانه‌نشین شده است، می‌گوید که به آنها وعده داده شده که در ادارۀ نو تاسیس وزارت معارف به نام "توسعۀ مسلک" استخدام خواهند شد.

او به رادیو آزادی گفت:
"استادان دارالمعلمین و اعضای نظارت با هم همکاری می‌کنند، تعدادی کمی از افراد از ادارۀ نظارت و ارزیابی در این اداره شامل خواهند شد و متباقی بیکار خواهند ماند. از مقام‌های امارت اسلامی تقاضا دارم که باید به آنها توجه صورت گیرد تا بیکار نمانند."

با تلاش‌های زیاد موفق به دریافت نظر رسمی مسئولان وزارت معارف حکومت طالبان در مورد حذف ادارۀ نظارت و ارزیابی این وزارت و سرنوشت کارمندان آن نشدیم.

اما یکی از کارمندان این وزارت که نخواست نام و صدایش در این گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که ادارۀ نظارت و ارزیابی لغو نشده و فقط نام آن به " توسعۀ مسلکی" تغییر کرده که کارکنان پیشین نظارت و ارزیابی و استادان موسسه‌های تربیۀ معلم در این اداره گماشته خواهند شد.

وی همچنین گفت که حدود ۶۰۰۰ تن در بخش نظارت و ارزیابی معارف در افغانستان کار می‌کردند.

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر کارکنان نظارت و ارزیابی که اکنون کار خود را از دست داده اند، کارمندان سابق این اداره هستند.

این حدود ۶ هزار کارمند پیشین ادارۀ نظارت و ارزیابی معارف به سطح ماستری و لیسانس در بخش‌های مختلف تحصیل کرده بودند و در بست سوم در وزارت معارف مشغول به کار بودند.

قبل از این نیز حکومت طالبان برخی دیگر اداره‌های دولتی را منحل کرده و هزاران کارمند مسلکی نظام پیشین را بیکار کردند که برخی آنها به دلیل بیکاری به کشورهای همسایه مهاجر شدند.

XS
SM
MD
LG