لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

گزارش: خبرنگاران مهاجر افغان در ایران و پاکستان با مشکلات متعدد روبه‌رو اند


تجمع اعتراضی شماری از افغان ها که در میان آنها شماری از خبرنگاران نیز حضور دارند. این افغان ها کیس های پی1 و پی2 دارند و از امریکا خواستار تسریع روند کیس های مهاجرتی خود شده اند.
تجمع اعتراضی شماری از افغان ها که در میان آنها شماری از خبرنگاران نیز حضور دارند. این افغان ها کیس های پی1 و پی2 دارند و از امریکا خواستار تسریع روند کیس های مهاجرتی خود شده اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان می گوید که خبرنگاران افغان که به پاکستان و ایران مهاجرت کرده اند، با آینده‌ای مبهم روبرو بوده و هر لحظه با اخراج، تحقیر و توهین و همچنان چالش‌های اقتصادی و مشکلات روانی فراوان مواجه اند.

این سازمان دیروز یکشنبه در گزارش سال ۲۰۲۳ خود در باره وضعیت خبرنگاران افغان مهاجر در پاکستان و ایران گفت که این دو کشور و سایر کشور‌ها برای خبرنگاران افغان بین ترس و امید مانند یک "برزخ" شده است.

بر اساس معلومات گزارش سازمان حمایت از خبرنگاران، پس از حاکمیت دوباره طالبان در تابستان سال ۲۰۲۱، بیش از دوصد خبرنگار افغان به همراه خانواده‌های شان به پاکستان و حدود پنجاه خبرنگار دیگر به ایران مهاجرت کرده اند که در این کشورها با مشکلات زیادی مواجه اند.

از حشمت الله وجدانی، روزنامه نگار آزاد افغان مقیم پاکستان و سخنگوی فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید، در مورد چالش‌های فرا راه خبرنگاران افغان پرسیدیم .

وجدانی شام دیروز یکشنبه در گفتگو با رادیو آزادی در مورد چالش‌ها و مشکلات عمدهٔ خبرنگاران افغان در پاکستان و ایران گفت:
"از جمله مشکلات اقتصادی، نبود کار و بالاخره در این اواخر پاکستان و ایران روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را تسریع بخشیده که می‌تواند خبرنگاران نیز جز این روند باشند. این در حالی است که تعدادی از این خبرنگاران برای رسیدن به کشور‌های امن منتظر پرونده‌های مهاجرتی‌شان اند و مدت ویزه اقامه اکثریت این خبرنگاران هم تمام شده است. اما به خاطر تمدید ویزه مجبور به پرداخت پول گزاف اند که متأسفانه به دلیل نبود زمینه کاری تعدادی از آنها نمی‌توانند این پول را بپردازند."

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان همچنان می‌گوید که باید به وضعیت خبرنگاران افغان در افغانستان و مقیم کشور‌های همسایه در سطح بین‌المللی توجه کرد و در این زمینه گفتگوی منظم صورت گیرد.

نگرانی از وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در داخل افغانستان هم روز به روز بیشتر می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان به روز جمعه، ۲۹ دسمبر در گزارش سالانه‌ خود گفته که در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان را ثبت کرده که شامل کشته شدن یک خبرنگار، زخم برداشتن ۱۹ خبرنگار، ۸۷ مورد تهدید و ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران می‌باشد.

در اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده که تشدید اعمال فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران با اجرای دستورالعمل‌ها مربوط به رسانه‌ها، از یک‌سو باعث کاهش سطح آزادی و استقلال کاری آن‌ها و از سوی دیگر سبب تشدید خودسانسوری و چرخش رسانه‌ها به پوشش رویدادهای بشردوستانه و آموزشی، شده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در گفتگو با رادیو و تلویزیون ملی زیر کنترل حکومت طالبان یافته‌های این گزارش را رد کرده است.

او گفت که خبرنگاران به دلیل وظایف‌شان بازداشت نشده و فشاری بر رسانه‌ها وجود ندارد.

اما آقای مجاهد اضافه کرد که برخی از رسانه‌هایی که تخطی‌های جدی داشته اند و به ادعای او برضد منافع ملی و به میل حلقات بیرونی فعالیت می‌کردند، تنبیه شده اند.

این در حالی است که نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز نزدیک به دو هفته قبل با نگرانی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان گفت که اخیراً شاهد چند مورد بدفتاری با خبرنگاران و بازداشت آن‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG