لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

پاپ فرانسیس خواستار توقف جنگ در غزه، اوکراین، سودان و برما شد


پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان در آخرین سخنرانی خود در سال ۲۰۲۳ از تلفات انسانی ناشی از جنگ ابراز تأسف کرد و به روح کشته شده‌ها دعا کرد.

پاپ فرانسیس در سخنرانی دیروز یکشنبه خود در واتیکان به درگیری‌های اسرائیل و غزه، روسیه و اوکراین و همچنین سودان و برما اشاره کرد.

او از آنانی که در این جنگ‌ها نقش دارند، تقاضا کرد تا به صدای وجدان‌شان گوش دهند و خشونت را کنار بگذارند:

"در پایان سال، ما باید جرات کنیم و از خود بپرسیم که زندگی چند نفر در این جنگ و درگیری‌های مسلحانه متأثر شده؟ چند نفر کشته شده اند؟ جنگ‌ها چقدر ویرانی، رنج و فقر ایجاد کرده؟

امیدوارم آنهای که تمایل اند که بجنگند، باید به صدای وجدان‌شان گوش دهند".

پپش از این، پاپ فرانسیس در سخنرانی‌های مشابه دیگری خود، خواستار پایان جنگ‌های جهانی و به ویژه آتش‌بس بشردوستانه بین اسرائیل و حماس شد.

او تقاضا برای توقف جنگ را در زمانی مطرح می‌کند که اسرائیل عملیات خود را در نوار غزه تشدید بخشیده و بنیامین نتانیاهو صدراعظم این کشور گفته که جنگ تا چند ماه دیگر ادامه خواهد یافت.

اسرائیل اصرار دارد که آتش‌بس با حماس که امریکا و اتحادیه اروپا آن را گروه تروریستی قلمداد می‌کنند، به معنای پیروزی حماس است.

ادامه حملات اسرائیل بر غزه
ادامه حملات اسرائیل بر غزه

در این حال، خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله اسوشیتدپرس دیروز یکشنبه از ادامه حملات اسرائیل به خان یونس در جنوب غزه خبر دادند.

نیروهای نظامی اسرائیل در عملیات اخیر شان، کمپ‌های پناهندگان را با طیاره‌های جنگی هدف گرفته و قوای زمینی آنکشور نیز در داخل خان یونس پیشروی کرده اند.

جنگجویان حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته شده در ۷ اکتوبر به اسرائیل حمله کردند، حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پاسخ به این حملات، اسرائیل بمباران‌های سنگین و جنگ زمینی را در غزه آغاز کرده که به گفته وزارت صحت غزه، تا کنون ۲۱۶۷۲ فلسطینی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترل حماس است، تنها مرکزی است که آمار تلفات غیرنظامیان در غزه را منتشر می‌کند و این ارقام از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

این وزارتخانه روز یکشنبه بدون تشخیص میان غیرنظامیان و شبه نظامیان اعلام کرد که ۱۶۵ فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند.

از سوی دیگر، خبرگزاری جرمنی اعلام کرده است که ساکنان محلی در غزهٔ تحت محاصره با بحران شدیدی روبرو اند، زیرا مدت زیادی است که متواری بوده و جایی برای سرپناه ندارند.

XS
SM
MD
LG