لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

حکومت طالبان: نزدیک به شش هزار افغان در پاکستانی زندانی هستند


شماری از مهاجرین افغان در یک زندان کراچی - عکس از آرشیف
شماری از مهاجرین افغان در یک زندان کراچی - عکس از آرشیف

بر اساس آمار وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان، هنوز هم نزدیک به ۶۰۰۰ افغان در زندان‌های پاکستان در بند بسر می‌برند.

عبدالرحمن راشد، معین این وزارت به طلوع نیوز گفته است که تا حال بیش از ۶۰۰ زندانی افغان به کمک آنان از زندان‌های پاکستان رها شده اند.

اما برخی افغانانی که اخیراً از زندان‌های پاکستان رها شده اند، مدعی اند که سفارت افغانستان در پاکستان در کنترل حکومت طالبان هیچ نقشی در رهایی بیشتر زندانیان افغان نداشته و آنان بیشتر با دادن پول و ضمانت رها می‌شوند.

یکی از افغانان رها شده از زندان شهر کراچی که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"از سفارت داخل زندان آمدند وعده‌های دادند که شما را آزاد می‌کنیم، اما متاسفانه که هیچ کسی را نکشیدند، مدت چهار ماه و ده روز بودم اسناد مریضی زیاد داشتم، قبول نمی‌شد بالاخره به یک مشکل زیاد توانستم با ضمانت بیرون شوم، افغان‌های زیادی هستند که دسترسی به وکیل ندارند و با مشکلات زیاد روبه‌رو هستند، در داخل زندان افغان‌ها زیاد هستند به شمول مریضان که در وضعیت بد قرار دارند."

پیش از این منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان نیز مدعی شده بود که مهاجرین افغان به منبع درآمد پولیس پاکستان مبدل شده اند.

یکی از بانوان افغان در پاکستان که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم و با خانواده‌اش ۳ شب را در زندان شهر پشاور این کشور سپری کرده، به رادیو آزادی گفت:
"ما را زندانی کردند، تقریباً سه شب در آنجا بودیم، در این مدت حتی دو وقت نان هم برای ما ندادند، دیگر پولیس زنانه با زنان و کودکان برخورد بد می‌کرد و ظلم می‌کردند، ما حالت بد را سپری کردیم و در آنجا با هیچ کس برخورد مناسب صورت نمی‌گرفت."

اسدالله نیازی، نمایندۀ مهاجرین افغان در منطقۀ چکوال ایالت پنجاب پاکستان می‌گوید، اخیراً پولیس پاکستان بیش از هشتاد افغان را بازداشت و به زندان فرستاد و هیچ نوع ضمانت را قبول نکرد:
"حدود ۸۴ تن در چکوال بازداشت شد، ما به عدالت مراجعه کردیم، در ضمن وکلا از " یو ان اچ سی آر" هم آمدند، اما در عدالت ضمانت‌ها هم منظور نشد، در بین افغان‌های ما مریضان سرطانی هم بودند و حتماً مشکل در زندان زیاد می‌باشد، یک تعداد شان از مجبوری گفتند ما را دیپورت کنید که حداقل به کشور خود برگردیم."

این در حالی‌ است که منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی پاکستان نیز بارها از برخورد نامناسب پولیس این کشور با زندانیان افغان و حتی زندانی کردن کودکان افغان ابراز نگرانی کرده و در صحبت با رادیو آزادی این مشکل را تأیید کرده است.

ظاهراً در پی اعلام حکومت موقت پاکستان مبنی بر اخراج بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان از پاکستان، روند بازداشت و زندانی ساختن افغانان در پاکستان افزایش یافته است.

این روند از اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز شده و به اساس گزارش‌ها، تا کنون نزدیک به ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG