لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

حکومت طالبان: ۷ هزار مهاجر افغان در ایران زندانی اند


یکی از زندان های ایران
یکی از زندان های ایران

مسئولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گویند ۷ هزار افغان مهاجر در ایران زندانی هستند.

عبدالرحمن راشد، معین وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان اخیراً به رسانۀ محلی طلوع نیوز گفته است، آنان در تلاش این اند که هرچه زودتر این افراد را رها و به کشور منتقل کنند.

او همچنان گفته که در نتیجۀ گفت‌وگوی نمایند‌گان حکومت طالبان با مقام‌های کشور ایران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از این زندانیان رها شدند.

این در حالی است که شماری از مهاجرین افغان در ایران از برخورد نادرست پولیس ایران با مهاجرین افغان انتقاد می‌کنند و مدعی اند که باوجود داشتن اسناد قانونی نیز پولیس ایران آنان را بازداشت و توقیف کرده است.

امید پویا یک تن از مهاجرین و خبرنگار افغان در ایران می‌گوید، پولیس ایران او را چندی پیش از ایستگاه مترو بازداشت و بعد از توهین و تحقیر به یکی از اردوگاه‌ها انتقال داده است.

او در مورد این تجربه‌اش گفت:
"چندین بار خودم را شخصاً پولیس بازداشت کرده، بعد از اینکه پولیس بازداشت کرد، من در توقیف‌گاه پولیس بودم بیشتر از ۴ و ۵ ساعت در توقیف‌گاه، آمدند بردند من را اردوگاه ورامین می‌گویند البته بعد از اردوگاه طی مراحل می‌شوی و روانت می‌کند به سمت دیپورتی یا افغانستان، من آنجا مدارک خود را البته خبرنگاری را هم بیرون کردم، پاسپورت هم بیرون کردم، همچنان کارتی که از اینجا داشتم هم بیرون کردم برایشان نشان دادم، با هزاران مشکل و هزاران جنجال برایشان ابراز کردم من را دوباره رها کردند."

شماری از افغان های که از ایران به افغانستان برگشته اند - عکس از آرشیف
شماری از افغان های که از ایران به افغانستان برگشته اند - عکس از آرشیف

غلام اصغر، باشندۀ ولایت دایکندی نیز می‌گوید، ۸ ماه پیش با پاسپورت وارد ایران شده تا کار کند.

او چالش‌های امنیتی و نبود کار در افغانستان را از دلایل مهاجرتش به ایران خواند.

او در مورد بازداشتش از سوی پولیس ایران گفت:
"یک روز نیروهای امنیتی آمد متاسفانه بدون پرسان و دلیل و بدون کدام موضوع، همینطور با فحش و دشنام و ضرب و شتم من و همکارانم را که اینجا کار می‌کردیم همه را متاسفانه گرفت و برد و هرچه ما اصرار کردیم ما اسناد داریم، پاسپورت داریم دوبار هم پاسپورت ما تمدید شده در همین ایران متاسفانه قبول نکرد با یک برخورد نامناسب و برخورد بسیار خشن ما را برد تا اردوگاه ورامین."

رادیو آزادی تلاش کرد در بارۀ اقدامات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان برای حل این مشکلات مهاجرین افغان در ایران بپرسیم، اما عبدالمطلب حقانی، سخنگوی این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

پیش از این نیز وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان گفته بود که هنوز هم نزدیک به ۶۰۰۰ افغان در زندان‌های پاکستان در بند بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG