لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

رویترز: منابع استخباراتی امریکا انفجارها درایران را کار شاخهٔ خراسان داعش می دانند


تعدادی از قربانیان انفجار های روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران
تعدادی از قربانیان انفجار های روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران

خبرگزاری رویترز ۳ روز پس از حملات خونین شهر کرمان ایران به نقل از دو منبع آگاه نوشته که استخبارات ایالات متحدۀ امریکا تأیید کرده است که این حملات توسط شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) انجام شده است.

این خبرگزاری روز شنبه به نقل از یکی از این منابع نوشته است که "این معلومات واضح و غیرقابل انکار است."

در گزارش خبرگزاری رویترز همچنین آمده است که این منابع به شرط عدم افشای هویت خود گفته اند که سازمان‌های استخباراتی امریکا این اطلاعات را بر اساس "رهگیری‌های مخابراتی" دریافت کرده اند.

با این حال، در این گزارش جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

حکومت طالبان تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما حملات اخیر در ایران را محکوم کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان همواره تاکید کرده است که داعش در افغانستان از بین رفته و قدرت عملیات از قلمرو افغانستان علیه هیچ کشوری را ندارد
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان همواره تاکید کرده است که داعش در افغانستان از بین رفته و قدرت عملیات از قلمرو افغانستان علیه هیچ کشوری را ندارد

خواستیم از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد مرتبط بودن این موضوع به افغانستان بپرسیم، اما وی تا زمان نشر گزارش به سوالات ما پاسخ نداد.

اما پیش از این حکومت طالبان بارها مدعی شده است که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) را در افغانستان سرکوب شده است و از خاک این کشور علیه هیچ کسی استفاده نخواهد شد.

روز چهارشنبه در دو انفجار در مراسم یادبود از سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق شاخۀ بیرون مرزی سپاه پاسداران، حدود ۹۰ نفر کشته و ۲۸۴ نفر زخمی شدند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارهای مرگبار در ایران را به عهده گرفته است.

دولت ایران هنوز در مورد گزارش رویترز اظهار نظر نکرده است، بی بی سی فارسی به نقل از وزارت استخبارات ایران گزارش داد که یکی از افراد مهاجم تاجکستانی است.

اسحاق اتمر کارشناس امنیتی
اسحاق اتمر کارشناس امنیتی

اسحاق اتمر، کارشناس امنیتی می‌گوید همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم متحد شوند. او به رادیو آزادی گفت:

"این یک گروه تروریستی نیست که تنها در افغانستان بوده باشد، بلکه در کشورهای دیگر نیز فعالیت دارد. من فکر می‌کنم تنها راه جلوگیری از این تهدیدات اتحاد کشورهای منطقه به گونۀ مشترک در مقابل این گروه است."

یک روز پس از حوادث خونین کرمان، احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران گفت، طرح مسدود کردن مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان در حال اجرا است.

این درحالیست که پیش از این برخی مقام‌های ایرانی از حضور اعضای گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران حدود پنج ماه پیش در گفتگو با خبرگزاری ایسنای ایران گفته بود که افغانستان و ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و بنا بر این هرگونه رشد این گروه در افغانستان بر امنیت ایران تاثیر می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG