لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

ملل متحد: ۸۵ درصد مردم در افغانستان با مصرف مبلغ کمتر از یک دالر در روز زندگی می‌کنند


افرادی که برای مخارج خانواده های شان در کابل کراچی رانی می کنند در صف در انتظار دریافت کمک اند. عکس از آرشیف
افرادی که برای مخارج خانواده های شان در کابل کراچی رانی می کنند در صف در انتظار دریافت کمک اند. عکس از آرشیف

اداره انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، ۸۵ درصد مردم افغانستان با مصرف مبلغ کمتر از یک دالر در روز زندگی می‌کنند.

این اداره روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرده که وضعیت اقتصادی افغانستان پس از روی کار آمدن دوباره طالبان که بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار داده، بدتر شده‌ است.

در این گزارش آمده که محدودیت‌های طالبان بر زنان از ۶۰۰ میلیون دالر تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خساره وارد کرده‌ است.

بر اساس یافته‌های «یو ان دی پی»، تولید ناخالص داخلی افغانستان از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۲۹ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده که حامیان پروژه‌های انکشافی در افغانستان نیز کمک‌های خود را با این کشور بسیار کاهش داده‌اند.

اداره انکشافی سازمان ملل متحد خواستار تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌های اعمال شده بر زنان توسط طالبان و اجرای برنامه‌های زن محور برای زنان آسیب دیده از وضعیت بد اقتصادی، شده‌است.

این سازمان همچنان از جامعه جهانی خواسته تا از مبارزات زنان افغان حمایت کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی گزارش «یو ان دی پی» را رد کرد و مدعی است که وضعیت افغانستان نسبت به قبل بهتر شده، ارزش پول افغانی افزایش و تورم پولی کاهش یافته و کسب و کار بیشتر شده‌است.

محمد ولی: در این پنج ماه یک کیلو میوه برای اولادهایم نیاورده ام

آقای مجاهد می‌افزاید: "این محاسبات اشتباه است و توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند پیشرفت‌های افغانستان را کمرنگ نشان دهند و علیه آن تبلیغ کنند. ما متوجه هستیم ان‌شاءالله همه مشکلات حل خواهد شد، اما مشکل اقتصادی و این‌که افغان‌ها درآمد چندانی ندارند این معضل و فاجعه ۴۰ ساله افغانستان است."

در عین حال، برخی از افغان‌ها که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند می‌گویند که شغل خود را از دست داده و نمی‌توانند شغل دیگری برای تامین مخارج خانه خود بیابند.

یکی از آن‌ها به نام محمد ولی می‌گوید که به دلیل بی‌کاری مجبور به کاهش هزینه‌های روزانه شده‌است: "باور کنید در این پنج ماه یک کیلو میوه برای اولادهایم نیاورده ام، وضعیت خیلی بد است و اقتصاد ما به صفر رسیده است، شب‌ها را با شکم نیمه گرسنه می‌گذرانیم."

بانوی به نام رویا که در حکومت جمهوری مخلوع وظیفه اجرا می‌کرد و اکنون از سوی طالبان مجبور به خانه‌نشینی شده می‌گوید که وضعیت اقتصادی او نسبت به قبل بدتر شده و کسی را ندارد که به او کمک کند: "من چهار فرزند دارم، شوهرم هم یک سال پیش به دلیل بیماری فوت کرد، وضعیت اقتصادی ما بدتر از گذشته است، من یک مادر، یک خواهر و یک برادر پانزده ساله دارم که آن‌ها هم نمی‌توانند با ما کمک کنند، ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم."

پیش از این نیز بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی گزارش‌هایی را در مورد بحران اقتصادی و بشری در افغانستان منتشر کرده‌اند که کاهش کمک‌های بین‌المللی، وضع محدودیت‌های طالبان و افزایش بی‌کاری از عوامل اصلی به میان آمدن این بحران‌ها خوانده شده‌اند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز در هفته جاری گفت که در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۳.۷ میلیون افغان برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG