لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

هشدار از گسترش بحران ناامنی غذایی در مناطق شمالی و غربی افغانستان


خشکسالی در ولایت غور - عکس از آرشیف
خشکسالی در ولایت غور - عکس از آرشیف

شبکۀ سیستم‌های هشدار اولیۀ قحطی (FEWS NET) از گسترش بحران ناامنی غذایی در نقاط مختلف افغانستان در پی علت‌های مختلف هشدار داده است.

این شبکه روز شنبه در گزارش جدید خود هشدار داده که بحران فاز سوم ناامنی‌ غذایی در مناطق شمالی و غربی افغانستان گسترش خواهد یافت.

به گفتۀ این شبکه، ذخایر مواد غذایی خانوارها و دسترسی‌شان به درآمد در این مناطق کمتر از حد طبیعی است.

گزارش همچنان می‌افزاید که با گذشت ده هفته از آغاز فصل باران‌ها، در شمال افغانستان بارندگی صورت نگرفته و این بر محصولات دهقانان به ویژه محصول گندم تاثیر منفی می‌گذارد.

در این حال شماری از دهقانان در ولایت‌های کندز و تخار به رادیو آزادی می‌گویند که با این که فصل خزان به پایان رسیده و نزدیک به یک ماه از زمستان گذشته، اما هیچ برف و بارانی نباریده است و نگران محصولات زراعتی‌شان هستند.

محمد نعیم رحیمی، زمین‌دار و کشاورز در ولایت کندز می‌گوید:
"واقعاً سال پرخطری است که امسال خشکسالی است، گندم‌های ما همه آسیب دیده به دلیل این که برف و باران نیست، حتی در حالی که ماه دهم سال است درخت‌ها پندک کرده است و همه نگران هستند."

فضل احمد شریفی، یکی از کشاورزان در ولایت تخار نیز شکایت مشابهی دارد:
"خشکسالی خیلی خسارات را برای دهاقین وارد کرده که فعلاً فصل هینگ و گندم است و اکثراً گندم‌ها را بخاطری که بارندگی نشده، کرم زده است، دهاقین همه به تشویش هستند و تاثیرات بدی را بالای کشت و کار دهقان ما دارد."

شبکۀ سیستم‌های هشدار اولیۀ قحطی همچنان در گزارش‌اش با اشاره به روند اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران گفته که بیشتر برگشت کنندگان قصد سفر به محلات اصلی خود را دارند و در مرز تنها برای یک ماه کمک دریافت می‌کنند.

این شبکه افزوده که با توجه به مشکلات اصلی برگشت کنندگان از جمله نبود سرپناه و درآمد، بحران ناامنی غذایی در بین آنان نیز گسترش خواهد یافت.

امید یکی از افغان‌های برگشته از ایران در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، پس از برگشت به افغانستان با مشکلات زیاد اقتصادی روبه‌رو شده است:
"بیشتر اوقات نان و چای هم که پیدا شود من خوشحال می‌باشم و به یک مشکلات روز را سپری می‌کنم کاروبار نیست، چند روز قبل در دهن کوچه پیاز و کچالو آوردم، اما کسی هم با قیمتی که خریده بودم نمی‌خرید، سه هزار افغانی از کسی قرض گرفتم که کاروبار کنم به جای فایده تاوان کردم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، بحران فقر و بیکاری در این کشور به گونۀ کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) گفته که در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

اوچا همچنان چند روز پیش با نشر گزارشی از ادامه و شدت خشکسالی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در نتیجۀ تغییرات اقلیمی در این کشور زراعت، صحت، اقتصاد، معیشت، اکوسیستم و جنگل‌های این کشور تحت تأثیر قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG