لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

قوه قضائیه ایران: الهه محمدی و نیلوفر حامدی به طور موقت از زندان آزاد شدند


الهه محمدی و نیلوفر حامدی به قید وثیقه از زندان آزاد شدند
الهه محمدی و نیلوفر حامدی به قید وثیقه از زندان آزاد شدند

الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگارانی ایرانی که هر یک به سیزده و دوازده سال حبس محکوم شده اند، روز گذشته یکشنبه ( ۱۴ جنوری ) به قید وثیقه، بگونه موقت از زندان اوین آزاد شدند.

رسانه های دولتی ایران به نقل از قوه قضائیه این کشور گزارش داده اند که این دو خبرنگار زن ممنوع الخروج اند.

رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به نقل از خبرگزاری ایسنا گزارش داده که نیلوفر حامدی و الهه محمدی تا صدور رای محکمه استیناف هر کدام با سپردن وثیقه ده میلیارد تومانی، بیرون از زندان خواهند بود.

ویدیویی از آزادی این دو خبرنگار زن هم در رسانه های اجتماعی نشر شده که پیوستن آنها را با اعضای خانواده های شان نشان می‌دهد.
این دو تن به آنچه همکاری با ایالات متحده امریکا و فعالیت تبلیغاتی علیه نظام خوانده شده، متهم اند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در جریان اعتراض های سال گذشتۀ ایران که پس از جان باختن مهسا امینی در توقیف گشت ارشاد به وقوع پیوست، بازداشت شدند.

نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق، تصویری از پدر و مادر مهسا امینی را در حالی گرفته بود که دخترشان را که در شفاخانه تهران در حالت کما بود، در آغوش گرفته بودند.

این تصویر نشان می دهد که مهسا امینی در حالت کما در شفاخانه بستری است و در عکس دیگر دیده می شود که والدین مهسا امینی یکدیگر را در آغوش گرفته گریه می کنند- عکس از آرشیف
این تصویر نشان می دهد که مهسا امینی در حالت کما در شفاخانه بستری است و در عکس دیگر دیده می شود که والدین مهسا امینی یکدیگر را در آغوش گرفته گریه می کنند- عکس از آرشیف

انتشار این تصویر در توییتر سابق، اولین پوشش رسانه ها از این رویداد و یکی از آخرین پست های خانم حامدی چند روز پیش از بازداشت اش بود.

الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم میهن، مراسم تشییع جنازه مهسا امینی را در شهر سقز در زادگاهش پوشش داد که آغاز اعتراضات گسترده ای را به همراه داشت.

این پوشش خبری باعث بازداشت خانم محمدی شد و اعتراضات در آن زمان با سرکوب وحشیانه مواجه شد.

مهسا امینی به اتهام مراعات نکردن حجاب اسلامی از سوی پولیس گشت ارشاد ایران بازداشت شد و در بازداشت پولیس به کما رفت و سپس جانش را از دست داد.

بازداشت این دو خبرنگار زن از سوی ایران، اعتراضات داخلی و خارجی گسترده را برانگیخت.

نهاد های حقوق بشری و فعالان آزادی بیان این بازداشت را محکوم کردند.

با وجود درخواست های جهانی برای رهایی این دو خبرنگار زن از زندان، آنها هفده ماه را در بند سپری کردند.

XS
SM
MD
LG