لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

افغانستان

دافغانستان بانک پانزده میلیون دالر را به حراج می‌گذارد

قرار است دافغانستان بانک تحت کنترل طالبان پانزده میلیون دالر امریکایی را فردا سه شنبه (۱۶ جنوری) به حراج بگذارد.

این بانک ناوقت روز گذشته در شبکه ایکس، توییتر سابق از همه بانک های خصوصی، شرکت های پولی و سرمایه گذاران واجد شرایط خواست که در این روند سهم بگیرند.
به گفتۀ دافغانستان بانک، هدف این اقدام، ثابت نگه داشتن ارزش واحد پولی "افغانی" در برابر دالر امریکایی و سایر اسعار خارجی است.

این بانک از لیلام پانزده میلیون دالر امریکایی در حالی خبر داده که روز یکشنبه (۱۴ جنوری) یک دالر امریکایی در برابر ۶۹ افغانی و ۸۷ پول در سرای شهزاده کابل مبادله می‌شد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

توافق طالبان و اوزبیکستان برای ایجاد خانۀ تجارت

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان و معاون نخست وزیر اوزبیکستان در مورد ایجاد خانه تجارت میان دو کشور توافق کردند.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان و معاون نخست وزیر اوزبیکستان در مورد ایجاد خانه تجارت میان دو کشور توافق کردند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در دیدار با معاون نخست وزیر اوزبیکستان روی ایجاد «خانه تجارت» میان دو کشور توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدار با جمشید خواجه‌یف معاون نخست وزیر اوزبیکستان در مورد مسایل تجارتی، ترانزیتی، خط آهن افغانستان و همکاری در انتقال برق از سرخان اوزبیکستان تا شهر پلخمری گفت‌وگو کردند.

عزیزی و هیئت همراهش روز سه‌شنبه (۲ جولای) وارد تاشکند شدند.

در نزدیک به سه سال گذشته که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شده‌اند، اوزبیکستان با حاکمان فعلی این کشور روابط نزدیکی کسب کرده است.

اما به شمول اوزبیکستان، هیچ کشوری تا اکنون حاضر نشده است حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت بشناسد.

وزارت عدلیه طالبان: شهرک امان‌الله خان به طور غیرقانونی ساخته شده است

عکس تزئینی، یک شهرک در افغانستان
وزارت عدلیه طالبان اعلام کرده که شهرک امان‌الله خان در زمین‌های دولتی ولسوالی پغمان به طور غیرقانونی ساخته شده است.
عکس تزئینی، یک شهرک در افغانستان وزارت عدلیه طالبان اعلام کرده که شهرک امان‌الله خان در زمین‌های دولتی ولسوالی پغمان به طور غیرقانونی ساخته شده است.

وزارت عدلیۀ طالبان اعلام کرده که شهرک امان‌الله خان به طور غیرقانونی در زمین‌های دولتی ولسوالی پغمان کابل ساخته شده است.

این شهرک در ۵۶۵ جریب زمین در زمان نظام جمهوری در پغمان ساخته شد. محکمۀ ویژه طالبان برای رسیده‌گی به دوسیه‌های اراضی، حکم مصادرۀ زمین‌های این شهرک را صادر کرده، اما تا هنوز مشخص نشده است که چه کسانی با پول خود در این شهرک زمین خریده و خانه ساخته‌اند.

حکومت طالبان برای جلوگیری از غصب زمین در چهار منطقه افغانستان محکمه‌های ویژه‌ای دارد.

آسترالیا نمایندۀ ویژه جدیدی را برای افغانستان تعیین کرد

 پینی وانگ، وزیر خارجۀ آسترالیا، اعلام کرد که آماندا مک گریگور به عنوان نمایندۀ ویژه آسترالیا برای افغانستان تعیین شده است.
پینی وانگ، وزیر خارجۀ آسترالیا، اعلام کرد که آماندا مک گریگور به عنوان نمایندۀ ویژه آسترالیا برای افغانستان تعیین شده است.

آسترالیا یکی از دیپلمات‌های مجربش به نام آماندا مک گریگور را به عنوان نمایندۀ ویژه این کشور برای افغانستان تعیین کرده است.

پینی وانگ، وزیر خارجۀ آسترالیا، دیروز (۳ جولای) در اعلامیه‌ای این خبر را اعلام کرد. در ادامه آمده که مک گریگور از قطر کار خواهد کرد و با کشورهایی که طالبان را برای رعایت حقوق بشر تحت فشار قرار می‌دهند، در تماس خواهد بود.

آماندا مک گریگور جایگزین گلین مایلز، سفیر پیشین آسترالیا برای افغانستان خواهد شد. مک گریگور پیش از این به عنوان دیپلومات در سفارت‌های آسترالیا در کانادا و لبنان کار کرده و مشاور ارشد نخست‌وزیر و کابینۀ دولت آسترالیا بوده است.

کریکت بورد استرالیا: تا زمانی که حقوق زنان در افغانستان تامین نشود، با این کشور مسابقۀ دوجانبه برگزار نمی کنیم

اعضای تیم های ملی کریکت افغانستان و استرالیا
اعضای تیم های ملی کریکت افغانستان و استرالیا

کریکت بورد استرالیا بار دیگر می گوید، تا زمانی که حقوق زنان در افغانستان تامین نشود، مسابقات دوجانبه را با این کشور انجام نخواهد داد.

وب‌سایت کریک انفو که خبرهای مربوط به کریکت را نشر می کند، به روز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، به نقل از نیک هاکلی، رئیس اجرائیوی کریکت بورد استرالیا گزارش داد، که آن ها هر از گاهی در این مورد با کریکت بورد افغانستان گفت‌وگو می کنند و امیدوار اند که بازی های دوجانبه میان دو کشور در آینده از سر گرفته شود.

استرالیا از سال ۲۰۲۲ به این سو، سه بار مسابقات کریکت دوجانبه با افغانستان را به دلیل عدم رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لغو کرد.

پس از برگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱، زنان از ورزش منع شدند.

همزمان ۱۷ عضو تیم کریکت بانوان افغانستان که در استرالیا به سر می برند، در نامه ای از شورای بین المللی کریکت خواسته اند که به آن ها اجازه تشکیل تیم در تبعید را بدهد.

شورای بین المللی کریکت هنوز به نامه آن ها پاسخ نداده است.

افغانستان، موضوع مورد بحث رهبران پاکستان و تاجیکستان؛ آن‌ها ایجاد افغانستان «مرفه» را مهم خواندند

شهباز شریف و امام علی رحمان
شهباز شریف و امام علی رحمان

رهبران پاکستان و تاجیکستان در دیدار امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، علاوه بر روابط دوجانبه، در مورد افغانستان هم گفتگو کردند و یک افغانستان صلح‌آمیز و مرفه را برای امنیت منطقه مهم خواندند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان و امام علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در شهر دوشنبه دیدار و توافقنامه همکاری‌های استراتژیک را امضا کردند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف ایجاد یک حکومت فراگیر را برای ثبات افغانستان مهم خواندند.

براساس اعلامیه، آقای شریف گفت که در حال حاضر کشورش از طریق بندر کراچی از طریق افغانستان به تاجیکستان اموال تجارتی می‌فرستد.

اما او تأکید کرده که می‌خواهد از طریق جاده و خط ریل هم با تاجیکستان وصل شود.

پاکستان و تاجیکستان پیش از این گفته بودند که با تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان رو به‌رو هستند.

اما حکومت طالبان به‌گونهٔ مکرر این نگرانی‌ها را بی‌اساس خوانده و اطمینان داده که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست.

درگذشت «رضا خان کاکا»؛ او کی بود؟

افغانستان - حاجی رضا خان، از طرفداران معروف تیم کریکت افغانستان درگذشت.
افغانستان - حاجی رضا خان، از طرفداران معروف تیم کریکت افغانستان درگذشت.

حاجی رضا خان، یکی از طرفداران معروف تیم کریکت افغانستان امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، به دلیل بیماری، در افغانستان درگذشت.

او که به رضا خان کاکا شهرت داشت، در بسیاری بازی‌های داخلی و گاهی هم در مسابقات بین‌المللی، تیم ملی کریکت افغانستان را همراهی می‌کرد.

هدف از همراهی او از این تیم، تشویق هواداران کریکت بود.

کریکت بورد افغانستان امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، در مورد درگذشت رضا خان کاکا ابراز تأسف کرد و گفت که تمامی کارمندان و بازیکنان کریکت بورد افغانستان به او علاقه‌ای خاصی داشتند.

حکومت طالبان: برای آزادی دو شهروند ایالات متحده، شرایط ما پذیرفته شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که در گفتگوهای حاشیه‌ای نشست سوم دوحه با هیئت ایالات متحده، روی مبادلۀ زندانیان بحث کرده‌اند.

مجاهد که هیئت طالبان را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، در نشست خبری در کابل در پاسخ به سوالی گفت که دو شهروند امریکا در بند طالبان هستند.

اما او تأکید کرد برای آزادی این دو تن باید شرایط حکومت طالبان پذیرفته شود.

"در گفتگو با نماینده‌های امریکا روی برخی موضوعات که باقی مانده بود، صحبت شد. در آن در مورد دو تبعۀ امریکا که در افغانستان زندانی‌اند هم شامل بود در مورد آزادی آن‌ها پیش از این هم با آن‌ها هم گفتگو شده بود. در این مورد باید شرایط ما پذیرفته شود اتباع ما هم در امریکا در گوانتانامو زندانی‌اند. در بدل این امریکایی‌ها باید اتباع ما هم آزاد شوند. همان‌طوری که به آن‌ها اتباع‌شان مهم است، برای ما هم اتباع افغانستان مهم‌اند."

مجاهد در مورد این زندانی‌های امریکایی در افغانستان جزئیات بیشتر نداد و نگفت که چه تعداد شهروند افغانستان هنوز هم در زندان گوانتانامو به‌سر می‌برند.

پس از حملۀ ۲۰۰۱ امریکا به افغانستان که به فروپاشی دورۀ اول حکومت طالبان انجامید، برخی از اعضای طالبان زندانی و به گوانتانامو منتقل شدند.

مجاهد این سخنان را پس از اشتراک در نشست سوم دوحه در مورد افغانستان ابراز کرد.

در این نشست به میزبانی ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای، نمایندگان ۲۵ کشور و ۵ سازمان بشمول تام ویست، نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان حضور داشتند. تا هنوز مقامات ایالات متحده در مورد سخنان مجاهد پیرامون مبادلۀ زندانیان تبصره نکرده‌اند.

ده مکتب جدید در ولایت پکتیا ساخته می‌شود

ولایت پکتیا در نقشه افغانستان
ولایت پکتیا در نقشه افغانستان

وزارت معارف حکومت طالبان از آغاز کار ساخت ۱۰ مکتب جدید در ولایت پکتیا خبر داده است.

خبرگزاری باختر تحت کنترول طالبان به روز سه شنبه (۲جولای) گزارش داد که این مکتب ها به همکاری یک نهاد غیر انتفاعی در ۹ ولسوالی ولایت پکتیا ساخته خواهند شد.

هزینه ساختن این مکتب ها حدود ۱۹۶ میلیون افغانی تخمین شده است.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که در بیش از یک هزار روز گذشته، دروازه مکتب ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است و همچنان در بیش از یک و نیم سال گذشته، بانوان از رفتن به پوهنتون ها نیز باز مانده اند.

دو شهروند افغانستان در ایران اعدام شدند

حلقه دار و جلاد در ایران
حلقه دار و جلاد در ایران

سازمان حقوق بشر ایران گزارش می دهد که دو شهروند افغانستان در زندان شیراز اعدام شده اند.

این سازمان به روز سه شنبه (۲ جولای) گزارش داد که حکم اعدام بر این دو تن به نام های علی الله بخش و افضل الله بخش یکشنبه (۳۰ جون) در زندان عادل آباد شیراز تطبیق شده است.

در ادامه آمده که علی و افضل با هم قرابت خانواده گی داشتند و به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر، سه سال پیش بازداشت شده بودند.

ایران از جمله کشور هائیست که میزان بالا در تطبیق احکام اعدام دارد و بنابر این همواره مورد انتقاد نهاد های مدافع حقوق بشر قرار داشته است.

حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که شمار زندانیان افغان در ایران به حدود هفت هزارتن می رسد، اما معلوم نیست که از میان، چی تعداد آنها به اعدام محکوم شده اند.

طالبان ۱۸ نفر را در ولایت ارزگان شلاق زدند و تعدادی به حبس نیز محکوم شدند

ولایت ارزگان در نقشه افغانستان
ولایت ارزگان در نقشه افغانستان

ستره محکمه طالبان گفته است که ۱۸ تن به روز سه شنبه (۲ جولای) در ولایت ارزگان به صورت علنی مجازات شدند.

در بیانیه این محکمه آمده که این ۱۸ نفر به دزدی، اختلاس و فعالیت های غیرقانونی متهم شده بودند.

در ادامه گفته شده که متهان در ورزشگاه ارزگان مجازات شدند و بر هر کدام آنها ۳۹ ضرب شلاق زده شد. همچنان بسیاری از متهمان به چند ماه زندان محکوم شدند.

ستره محکمه طالبان تقریباً همه روزه از تطبیق مجازات علنی بر متهمان در ولایت های مختلف افغانستان خبر می دهد.

فعالان و مدافعان حقوق بشر از نظام قضایی طالبان انتقاد می کنند و می گویند که افراد متهم بدون دسترسی به وکیل مدافع، از سوی طالبان مجازات و زندانی می شوند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG