لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

پاکستان سفیرش را از ایران فراخواند


 زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

یک روز پس از حمله راکتی و طیاره بدون سرنشین ایران به قلمرو پاکستان، وزارت خارجه پاکستان گفت که سفیرش را از ایران فراخوانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید که ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه (۱۷ جنوری) در این مورد خبر داده است.

او همچنان در اظهارات تلویزیونی اش افزوده که پاکستان از سفیر ایران در اسلام آباد که در هنگام وقوع این حمله به تهران سفر کرده بود، خواست که برنگردد.

خبرگزاری تسنیم ایران که با سپاه پاسدارن این کشور نزدیک است اواخر روز گذشته اعلام کرد که این کشور دو مرکز جیش العدل در منطقه کوه سبز ایالت بلوچستان پاکستان را با راکت و طیاره بدون سرنشین هدف قرار داد که در نتیجه این مراکز منهدم شدند.

خانم بلوچ افزود که نقض بی دلیل و آشکار دیشب حاکمیت پاکستان از سوی ایران، نقض قوانین بین المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران امروز چهارشنبه ۱۷ جنوری گفت که کشورش به گفته او یک گروه تروریستی ایرانی را در پاکستان هدف قرار داد.

او در حاشیه نشست شهر داووس سوئیس افزود که هیچ یک از اتباع پاکستان هدف حمله راکت و طیاره بدون سرنشین ایران قرار نگرفته است.

اما پیش از این وزارت خارجه پاکستان گفت که در حمله ایران دو کودک کشته و سه دختر زخمی شده اند.

ایران تا هنوز در مورد این اقدام پاکستان واکنش نشان نداده است.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، رسانه های ایران خبر های منتشر شده در مورد حمله به گروه جیش العدل را بی آنکه توزیع دهد، حذف کرده است.

پیش از این وزارت خارجه پاکستان هم با نشر اعلامیه‌ای، حمله دیشب ایران بر قلمرو این کشور را شدیداً محکوم کرد و گفت که این حملات غیرقانونی و غیرقابل قبول است و هیچ توجیهی ندارند.

گروه جیش العدل که برای استقلال بلوچستان می‌جنگند در بیانیه‌ای که در رسانه های اجتماعی منتشر شده حمله بر دو مرکزش در بلوچستان پاکستان را پذیرفته است.

این حمله پس از آن صورت گرفته که گروه جیش العدل مسئولیت حمله هفته گذشته به یک پایگاه نیروهای امنیتی ایران را در ایالت سیستان و بلوچستان ایران به عهده گرفت.

در این حمله یک تن از نیروهای امنیتی ایران کشته شد.

پیش از این هم این گروه مسئولیت حمله به یک مقر فرماندهی نیروی امنیتی ایران را باز هم در ایالت سیستان و بلوچستان به عهده گرفته بود که در آن یازده تن از نیروهای ایرانی کشته شدند.

جیش العدل یک گروه جنگجوی سنی و مخالف جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از اهداف این گروه تلاش برای ایجاد بلوچستان مستقل است و عمدتاً در مناطق مرزی بین ایران و پاکستان فعالیت دارد.

اکثر جمعیت ایالت سیستان و بلوچستان ایران را اقلیت سنی تشکیل می دهد.

جیش العدل که به معنای اردوی عدالت است در سال ۲۰۱۲ به رهبری صلاح الدین فاروقی تشکیل شد.

این گروه جنگجو به انجام حملات خشونت بار در ایران متهم است و به اساس گزارش‌ها در اختطاف اعضای نیروی مرزی ایران هم در گذشته دخیل بوده است.

XS
SM
MD
LG