لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

ادعای حکومت طالبان: ظرف یک هفته افغانستان از طریق سرک واخان با چین وصل می‌شود


عکس از آرشیف - جنبه تزئینی دارد
عکس از آرشیف - جنبه تزئینی دارد

محمد ایوب خالد، والی حکومت طالبان در بدخشان مدعی است که تا یک هفتۀ دیگر سرک ولسوالی واخان این ولایت رسماً با چین وصل خواهد شد.

او در گفت‌وگو با رادیو حریت، رسانۀ نزدیک به حکومت طالبان که به روز چهارشنبه بخشی از آن در شبکۀ ایکس، توییتر سابق این رسانه منتشر شد، گفته است که کار قیرریزی و تکمیل ساخت این سرک در بهار پیش‌ رو آغاز خواهد شد.

او افزوده که ساخت این سرک زیر نام جادۀ ابریشم حدود پنج ماه قبل از سرگرفته شده بود:

"این سرک حالا به وصل شدن با چین نزدیک شده است، تا یک هفتۀ دیگر وصل شدن آن افتتاح خواهد شد. کار ساخت این سرک هنوز باقی مانده است، اما در پیوند به وصل شدن آن به چین، راه هموار شده است و تقریباً به پایانش نزدیک است."

بر اساس گزارش‌ها، کار ساخت این جاده در زمان نظام جمهوری مخلوع و در اوایل سال ۱۴۰۰ خورشیدی آغاز شده بود که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان کار آن متوقف شد.

چهار ماه قبل وزارت احیا و انکشاف دهات حکومت طالبان اعلام کرد که کار ساخت این جاده به هزینۀ ۳۶۹ میلیون افغانی از گنبد پامیر کوچک در ولسوالی واخان بدخشان تا مرز چین به طول نزدیک به ۵۰ کیلومتر آغاز شده است.

چین پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، سفیر جدید خود را به کابل فرستاده و سفیر طالبان را هم در سفارت افغانستان در چین پذیرفته است، اما تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

چین همچنان در حال حاضر روابط تجارتی و اقتصادی خوبی با افغانستان دارد.

در این حال شماری از آگاهان مسائل اقتصادی وصل شدن افغانستان با چین را از راه زمینی برای رشد تجارت مهم می‌خوانند و می‌گویند، ممکن این موضوع روابط تجاری افغانستان و چین را به بالاترین سطح انکشاف دهد.

آذرخش حافظی آگاه مسائل اقتصادی
آذرخش حافظی آگاه مسائل اقتصادی

آذرخش حافظی، یکی از این آگاهان و رئیس پیشین اتاق‌ تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به رادیو آزادی گفت:
"دوران تجارت بسیار سریع می‌شود، ما از احتیاج ترانزیت دیگر کشورها فارغ می‌شویم، کرایه کم می‌شود، امید این مورد عملی شود و اینطور نشود که راه ساخته شود، اما اجازه وجود نداشته باشد و آنها رسماً راه را باز نکنند. زمینه‌های سیاسی باید فراهم شود و دولت چین باید موافقت کند که ما می‌توانیم از این طریق با آنها داد و ستد داشته باشیم."

حکومت چین تاکنون در مورد باز شدن این مسیر با افغانستان تبصره نکرده است.

طارق فرهادی آگاه مسائل سیاسی
طارق فرهادی آگاه مسائل سیاسی

طارق فرهادی، آگاه مسائل سیاسی می‌گوید که این موضوع از لحاظ سیاسی تغییری را وارد نخواهد کرد.

او به رادیو آزادی چنین گفت:
"چین هنوز حاضر نیست که طالبان را به رسمیت بشناسد و افغانستان را تغییر دهد و در اینجا سرمایه‌گذاری هنگفت کند، پس این سرک برای چین مورد مهمی نیست، اما برای افغانستان بسیار مهم است، زیرا کشوری است که به چنین موارد نیاز دارد. از نگاه سیاسی کدام تغییری را نمی‌آورد، اما این که تجارت آسان‌تر می‌شود، خود یک قرابت را میان دو کشور همسایه ممکن بسازد."

این در حالی است که افغانستان پیش از این همواره در قسمت استفاده از راه‌های ترانزیت کشورهای همسایه با مشکلات زیادی به ویژه از جانب پاکستان روبرو بوده است.

پاکستان هر از گاهی گذرگاه‌های تجارتی را به بهانه‌های مختلف به روی تاجران افغان می‌بندد که در حال حاضر هم گذرگاه‌های تورخم و دند پتان از شنبۀ گذشته به این سو به روی تردد موترهای باربری افغانستان بسته است.

XS
SM
MD
LG