لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

امریکا بازداشت زنان و دختران افغان به اتهام "بدحجابی" از سوی طالبان را محکوم کرد


این تصویر که از یک نوار ویدیوی گرفته شده بازداشت یک دختر از سوی طالبان را نشان می دهد.
این تصویر که از یک نوار ویدیوی گرفته شده بازداشت یک دختر از سوی طالبان را نشان می دهد.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به بازداشت شماری از زنان و دختران به اتهام «بدحجابی» از سوی طالبان واکنش نشان داده می‌گوید که این کشور به برداشتن گام‌های مناسب برای پاسخ‌گو قرار دادن طالبان به خاطر این کار شان ادامه می‌دهد.

متیو‌ میلر سخنگوی این وزارت ناوقت روز چهارشنبه در یک نشست خبری در وزارت خارجه امریکا، بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان را تأسف‌بار خوانده محکوم کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا

آقای میلر افزود: "ما برخورد طالبان در قبال زنان و دختران در افغانستان را محکوم می‌کنیم. ما شاهد هستیم که اقدامات واقعاً تأسف‌باری را انجام می‌دهند که به زنان و دختران و نقش آن‌ها در جامعه مربوط می‌شود. ما به برداشتن گام‌های مناسب برای پاسخ‌گو قرار دادن آن‌ها [طالبان] بخاطر این اقدامات ادامه خواهیم داد."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از ۱۱ام جدی سال روان شماری از زنان و دختران را در برخی مناطق شهر کابل و شماری از ولایات به اتهام عدم رعایت حجاب مورد نظر شان بازداشت کرده و به حوزه‌های امنیتی و زندان‌های خود منتقل کرده‌اند.

شماری از خانواده‌های زنان و دختران بازداشت شده که دوباره رها شده‌اند ادعا می‌کنند که طالبان پس از بازداشت ضمن شکنجه دختران‌شان در بدل رهایی آن‌ها پول گرفته اند.

مادر یکی از دختران بازداشت شده به علت آن‌چه که مشکلات امنیتی عنوان می‌کند نمی‌خواهد نام‌اش را در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید: "این‌ها ضمانت خواستند و ضمانت دو نفر از اشخاص را خواستند که خیلی پولدار باشند، همچنین سند مالکیت زمین و ۱۶۰ هزار افغانی پول نقد جریمه حجاب، در حالی‌که حجاب کامل بر سر داشتند، اما آن‌ها را به بهانهٔ حجاب بازداشت کردند."

یکی دیگر از اعضای خانوادهٔ دختران بازداشت شده که او نیز به علت مشکلات امنیتی از گرفتن نام‌اش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت: "تمام‌شان حجاب دارند، اما باز هم کسی در بیرون دامن خواهر خود را بلند نمی‌کند، این‌ها دامن دختر و زن مردم را بلند می‌کنند که شما در زیر دامن خود چه پوشیدید، شما چ دارید، چرا پطلون‌تان چسپ است، چرا برجس‌تان چسپ است، یک بهانه می‌کنند، کل زن‌های مردم را می‌‌ببیند گلچین گلچین کرده می‌برند زندان."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارت متیو میلر سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا و ادعای خانواده‌های دختران بازداشت شده از سوی محتسبین وزارت امر به معروف و نهی از منکر شان، پاسخ نداد.

پیش از این اما تأیید کرده بود که بازداشت این دختران و زنان و مجازات گروهی آن‌ها به دلیل به‌گفته او "ترویج بی‌حجابی" و به گونه موقت بوده‌است.

آقای مجاهد گزارش‌ها در مورد شکنجه و بدرفتاری با دختران بازداشت شده را رد کرده‌است.

این اقدام طالبان پیش از این نیز واکنش‌های تندی را در پی داشته‌ است.

اخیراً سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که طالبان فوراً جلو "ظلم و ستم بر زنان" را بگیرند.

این بار نخست نیست که طالبان دختران و زنان افغان را دستگیر و زندانی می‌کنند.

حکومت طالبان پیش از این نیز دختران و زنان معترض را در کابل و برخی از ولایات دیگر بازداشت و برای مدت طولانی زندانی کرده‌اند.

طالبان همواره تأکید می‌کند که اقدامات‌شان را بر مبنای شریعت اسلام انجام می‌دهند، اما کشورها و سازمان‌های اسلامی به‌شمول سازمان همکاری اسلامی و برخی از عالمان مطرح دینی این‌گونه اقدامات طالبان را خلاف شریعت خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG