لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

ادامه حملات اسرائیل بر غزه؛ گوترش: این حملات دل شکن و غیر قابل پذیرش اند


بمباران نوار غزه از سوی نیروهای اسرائیل
بمباران نوار غزه از سوی نیروهای اسرائیل

با ادامه حملات و بمباران اسرائیل بر نوار غزه، دود سیاه باز هم آسمان این شهر را پوشانده است.

اردوی اسرائیل در جریان روز یکشنبه (۲۱ جنوری) ویدیو های عملیات نظامی در منطقۀ مواسی رفح را نشر کرد. در ویدیو ها دیده می شود که تانک ها و نیروهای زمینی اسرائیل در حال حمله قرار دارند.

مقام های اسرائیل گفته اند که جنگ در غزه برای ماه ها ادامه خواهد یافت.

با ادامه حملات اسرائیل، وزارت صحت غزه که در کنترل گروه حماس است، دیروز یکشنبه اعلام کرد که از آغاز بمباران و راکت پرانی ها از سوی اسرائیل بر این شهر، شمار قربانیان اکنون از مرز ۲۵ هزار تن گذشته است. همزمان با نشر آمار، این هم گفته شده که بیشترین قربانیان، زنان و کودکان استند.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد شمار قربانیان در غزه، در نتیجه حملات اسرائیل را بی سابقه و غیر قابل پذیرش خوانده است.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد

او دیروز در نشستی که در کشور آفریقایی اوگاندا برگزار شده بود، در مورد تلفات در غزه ابراز نگرانی شدید کرد:
"عملیات نظامی اسرائیل بر غزه، پس از حمله مرگبار حماس در هفتم اکتبر آغاز شد که ویرانی های زیادی را به همراه داشت. غیرنظامیان به حدی کشته شده اند که در دوره کاری من به عنوان سرمنشی ملل متحد، سابقه نداشته است. در میان کشته شده ها، ۱۵۰ کارمند ما نیز شامل اند. چنین کاری، قلب های ما را می‌شکند و قابل پذیرش هم نیست."

حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا، سازمان تروریستی دانسته می‌شود، در هفتم اکتبر سال گذشته، حملاتی را بر اسرائیل انجام داد. در این حملات ۱۲۰۰ تن کشته شدند و حماس حدود ۲۴۰ تن را گروگان گرفت.

اسرائیل گفته که به حملاتش تا رهایی ۱۰۰ گروگان دیگر و نابودی رهبری حماس ادامه خواهد داد.

رهبران حماس گفته اند، تا هنگامی که حملات اسرائیل متوقف نشود، گروگانان را رها نخواهند کرد.

مقام‌های اداره مهاجرت فلسطین و اداره های سازمان ملل متحد در محل می‌گویند که تا اکنون ۱.۷ میلیون تن در غزه بی خانمان شده اند و اینسو حدود یک میلیون تن به رفح پناه برده اند.

اداره های ملل متحد هشدار داده اند که به کمک های بشری به صورت فوری نیاز است زیرا گرسنگی سایه بزرگ افگنده و نگرانی از شیوع بیماری ها نیز افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG