لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

برخی خبرنگاران می‌گویند پس از آزادی از زندان های طالبان ترک وظیفه کرده اند


یکی از دهلیز های زندان پلچرخی - عکس از آرشیف
یکی از دهلیز های زندان پلچرخی - عکس از آرشیف

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از بازداشت خبرنگاران در افغانستان، شماری از خبرنگارانی که قبلاً از سوی حکومت طالبان بازداشت و بعداً رها شدند، می‌گویند که پس از رهایی‌شان دوباره نتوانستند به کار خبرنگاری ادامه دهند و ترک وظیفه کردند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که با دادن ضمانت از زندان‌های حکومت طالبان آزاد شده اند.

یک خبرنگار افغان که به دلیل همکاری با یک رسانه در خارج از افغانستان از سوی حکومت طالبان بازداشت شده بود، می‌گوید، از او تعهد گرفته شده که دیگر با چنین رسانه‌ها همکاری نکند.

او به شرط فاش نشدن نامش به رادیو آزادی گفت:
"مشکل فقط همین بود که با تلویزیون‌ها و رسانه‌هایی که از خارج کشور در ارتباط به افغانستان فعالیت دارند باید کار نشود و محدودیت‌ها همین بود که ما همراه آنها دیگر کار کرده نمی‌توانیم، وقتی که ما رها می‌شدیم از ما تضمین گرفتند، بعد از آن متاسفانه تا بحال بیکار هستم هیچ کاری ندارم و در خانه هستم."

یک خبرنگار دیگر افغان که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، پس از رهایی از بازداشت مورد تهدید قرار گرفته و از همین سبب وظیفه را ترک کرده و مجبور شده بارها محل اقامتش را تغییر دهد:
"اخطار می‌دادند و با سیلی می‌زدند، ما نشسته بودیم، دستان ما را بسته بودند، تمام وسایل ما را گرفتند حافظۀ کمره و موارد ثبت شده در کمره‌ام را حذف کردند، چند روز پس از آن چند نفر به خانۀ ما آمدند گفتند شما خبرنگاران کاری خوبی نمی‌کنید و این و آن، وقتی گفتم ما درس خوانده‌ایم و در تلویزیون کار می‌کنیم باید حقیقت جامعه را بیان کنیم، در پاسخ گفت تو پشت حقیقت نگرد پشت فامیل‌ات بگرد که دختر، پسر و خانم‌ات از پیش‌ات گم نشوند."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پیوند به این ادعا ها به سوالات رادیو آزادی تا زمان نشر این گزارش پاسخ نداد.

این در حالی است که کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (سی ‌پی ‌جی) می‌گوید که بازداشت احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری کیودو جاپان و یورش به دفتر کارش در کابل، سرکوب سیستماتیک رسانه‌ای در افغانستان به رهبری ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان را نشان می‌دهد.

این کمیته به روز دوشنبه در اعلامیه‌ای به نقل از به لیه یی، هماهنگ کنندۀ برنامه‌های آسیایی (سی‌ پی‌ جی) نوشته است که مقام‌های طالبان باید فوراً و بدون قید و شرط احسان‌ اکبری، خبرنگار کیودو نیوز را آزاد کنند و بازداشت خبرنگاران افغان را به دلیل کارشان متوقف کنند.

او تأکید کرده که طالبان باید به وعدۀ خود مبنی بر اجازه دادن به خبرنگاران برای گزارشدهی آزادانه پابند باشد.

پیش از این برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها به نقل از اعضای خانوادۀ احسان اکبری گزارش دادند که او روز چهارشنبه ۲۷ جدی پس از احضار به مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان بازداشت شده است.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پیامی بازداشت احسان اکبری و ضبط وسایل کاری او را تأیید کرده و گفته که او به اتهام انتقال اطلاعات به حلقات ضد طالبان بازداشت شده است.

این در حالی است که حکومت طالبان در موردهای اندکی بازداشت خبرنگاران را به دلایل مرتبط به کارشان تایید کرده و همواره مدعی است متعهد به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در چارچوب شریعت اسلام و منافع ملی افغانستان است.

اما کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (سی‌ پی‌ جی) گفته که از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، سرکوب رسانه‌ها از سوی طالبان بدتر شده و سال گذشته چندین خبرنگار افغان به اتهام گزارش‌دهی برای رسانه‌های فعال در خارج از کشور بازداشت شده اند.

گفتنیست که پیش از بازداشت احسان‌الله اکبری در جریان هفتۀ گذشته، جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، خبرنگاران خبرگزاری گردش اطلاعات در ۲۸ جدی از سوی حکومت طالبان بازداشت و روز شنبۀ هفتۀ جاری بعد از سپردن تعهدنامه آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG