لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

اوتونبایوا: تداوم وضعیت کنونی، افغانستان را از جهان اسلام و جامعۀ جهانی جدا می‌کند


رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان و رئیس دفتر یوناما به مناسبت روز جهانی آموزش با اشاره به محدودیت‌های طالبان بر آموزش و تحصیل دختران و زنان در افغانستان هشدار داده که ادامۀ وضعیت کنونی آسیب بیشتری به افغان‌ها خواهد رساند و افغانستان را از جهان اسلام و جامعۀ جهانی جدا خواهد کرد.

در پیام ویدیویی رزا اوتونبایوا که به روز چهارشنبه در صفحه‌های اجتماعی دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نشر شده، او از حکومت طالبان خواسته است تا از حقوق همه افغان‌ها فارغ از جنسیت محافظت کند.

وی افزوده است که محرومیت همه دختران و زنان از تحصیل قابل دوام نیست:
"دختران و زنان افغانستان شما خبر دارید که تنها نیستید. سازمان ملل متحد در کنار شما می‌ایستد و برای آیندۀ شما خواستار عدالت و حمایت از شماست. این تنها خواست کشورهای غربی نیست، بلکه خواست جهان اسلام نیز است. ما در آخرین کنفرانس سازمان همکاری اسلامی که این درخواست را مطرح کرد، شرکت کردیم. مقام‌های حاکم در افغانستان مسئولیت دارند برای حفظ حقوق و پیشرفت هر فرد فارغ از جنسیت کار کنند. تداوم وضعیت کنونی بیشتر به همه افغان‌ها آسیب می‌رساند و افغانستان را از جهان اسلام و جامعۀ جهانی جدا می‌کند."

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان آموزش را یک اصل برای صلح پایدار خوانده و افزوده است که ادامۀ هر روز این محرومیت، بنیان یک جامعۀ مرفه و برابر را سست می‌کند.

خانم اوتونبایوا تأکید می‌کند که آموزش و تحصیل یک حق اساسی برای همه دختران و پسران، زنان و مردان در افغانستان است؛ زیرا به گفتۀ او، این اصل بنیاد آیندۀ افغانستان را تشکیل می‌دهد.

یوناما در حالی از محدودیت تحصیل دختران و زنان در افغانستان نگران است که امروز ۸۵۷ روز می‌شود که حکومت طالبان مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تعطیل کرده و همچنین ۳۹۷ روز می‌شود که دختران از تحصیلات عالی منع شده اند و حق رفتن به پوهنتون را ندارند.

دانشجویان دختر در عقب دروازه پوهنتون کابل ایستاده اند برای شان اجازه ورود داده نمی شود December 21, 2022
دانشجویان دختر در عقب دروازه پوهنتون کابل ایستاده اند برای شان اجازه ورود داده نمی شود December 21, 2022

حکومت طالبان هنوز دلیل روشنی برای این محدودیت ارائه نکرده است، اما این تصمیم را دستور رهبر خود خوانده است.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل امروز در وب سایت خود نوشته است که طالبان باید برای جلوگیری از تحصیل میلیون‌ها دختر و زن پاسخگو باشند. این سازمان همچنین از جامعۀ جهانی خواسته که موضوع تحصیل دختران در افغانستان را نادیده نگیرد.

حکومت طالبان اما امروز چهارشنبه بدون این که در مورد تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم بحث کند، کنفرانسی را زیر عنوان "تقویت مؤسسات آموزشی" در کابل برگزار کرد.

حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در سخنانی در این کنفرانس پذیرفت که کیفیت موسسات آموزشی و مدارس در افغانستان روزبه‌روز بدتر می‌شود:
"تعلیم اگر علم دین است یا علم دنیا، اگر علوم دینی است یا علوم عصری مطابق به معلومات ما کیفیت آن به سوی خراب شدن روان است."

دختران و پسران حین آموزش در فضای باز در کابل - عکس از آرشیف
دختران و پسران حین آموزش در فضای باز در کابل - عکس از آرشیف

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ شان در افغانستان نه تنها که بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم محدودیت وضع کردند، بلکه نصاب درسی را تا صنف ششم نیز تغییر داده است و نسبت به مکاتب بیشترین توجه‌شان را به مدارس دینی معطوف کرده است.

موضوعاتی که نگرانی‌ها و سوالاتی را در پیوند به کیفیت نصاب آموزشی و تحصیلی افغانستان ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG