لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

اداره امر به معرف و نهی از منکر هرات بر کار سلمانی های این ولایت محدودیت های وضع کرد


یکی از سلمانی ها در ولایت تخار. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
یکی از سلمانی ها در ولایت تخار. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت هرات با نشر یک اعلامیۀ ۶ ماده‌ای بر کار سلمانی‌ها در این ولایت محدودیت وضع کرده است.

در این اعلامیه که تاریخ دقیق نشر آن مشخص نیست، گفته شده است که ریش مردان نباید از یک قبضه کوتاه‌تر شود، موی سرشان نباید خلاف آنچه که در این اعلامیه "شریعت اسلام" خوانده شده، اصلاح شود و ابرو‌های مردان نباید اصلاح شود.

همچنان به ادای نماز در اوقات معین آن، روشن نکردن موسیقی در سلمانی‌ها و حذف و پاک کردن هر نوع عکس‌های "ذیروح" از تابلوها و داخل دکان‌ها در این اعلامیه اشاره شده است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در حساب ایکس، توییتر سابق خود این اعلامیه را جعلی و کار مغرضین خوانده است، اما عزیزالرحمن مهاجر، رئیس ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در هرات در یک نوار ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی نشره شده، این محدودیت‌ها را تایید می‌کند.

او در این ویدیو گفته است:
"بعضی اصطلاحات است سر را همانطور جور می‌کند که غرب و کفار کدام اصطلاحات دارد یا کوریای شمالی دارد یا کدام جای که این اصطلاحات است همین بچه‌های نو هم به همان ترتیب جور می‌کنند، برای آنان بعضی مواد داده شده که سر همانطور جور نشود که دیگر مردم (اصلاح می‌کنند)، ما الحمدالله از خود خوب عنعنه و اصطلاحات داریم. طبق اصول ما باشد مشکل ندارد و ریش را دیگر کل نکنند سلمانی‌ها و نه هم از قبضه کوتاه کنند این اعلامیه به آنان داده شده."

یک سلمانی در ولایت نیمروز - عکس از آرشیف
یک سلمانی در ولایت نیمروز - عکس از آرشیف

در همین حال یکی از سلمان‌های ولایت هرات که نمی‌خواهد از او در گزارش نام گرفته شود، با تایید این محدودیت‌ها، از تاثیرات آنها بر آیندۀ کاری‌اش نگرانی می‌کند.

بکتاش: ما خود ما می‌فهمیم که ریش ماندن ثواب دارد گناه ندارد، اما اینطور نیست که به زور سر یک انسان، سر یک شخصیت یا سر یکی به زور بقبولانند

او در بارۀ محدودیت‌های وضع شده از سوی ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به رادیو آزادی چنین گفت:
"(امر به معروف و نهی از منکر) می‌گوید که بدون امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شود جامعۀ ما و شما ترقی کند و پیش برود، اگر شما ریش‌ها را کل می‌کنید و تراش می‌کنید، به ریش‌ها خط می‌اندازید، موها را کوب می‌زنید، استایل‌های غربی را می‌زنید، دیگر بین شما و کافر چه فرق است؟ هیچ فرقی ندارد برای ما این‌ توصیه‌ها را همه‌اش را کردند."

یکی دیگر از این سلمان‌ها نیز که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"این استایل‌ها اگر کم شود روی کار ما خیلی تاثیر دارد، چونکه کار ما همه روی استایل روز است، شاید ۵۰ فیصد مشتریان ما کم شود و ما خیلی نگران این موضوع هستیم."

اما بکتاش یک تن از جوانان ولایت هرات در واکنش به این محدودیت‌ها گفت:
"نخیر اینطور که نیست، هرکس از خود یک سلیقه یک چیزی دارد که باید به نظافت خود برسد، بلکه در قرآن هم آمده که نظافت جز ایمان است، اما اینطور نیست، ما خود ما می‌فهمیم که ریش ماندن ثواب دارد گناه ندارد، اما اینطور نیست که به زور سر یک انسان، سر یک شخصیت یا سر یکی به زور بقبولانند."

سلمان‌های ولایت هرات در حالی از وضع محدودیت بر کار شان از سوی ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان ابراز نگرانی می‌کنند که پیش از این هم این اداره بر کار خیاط‌های مرد که خیاطی زنانه داشتند، محدودیت وضع کرده بود.

XS
SM
MD
LG