لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

چگونه گی سقوط طیاره اسیران جنگی اوکراین هنوز هم در هالهٔ از ابهام مانده است


بقایای لاشه طیارهٔ که اسیران اوکراینی را انتقال می داد اما در روسیه سقوط کرده است
بقایای لاشه طیارهٔ که اسیران اوکراینی را انتقال می داد اما در روسیه سقوط کرده است

مسکو بر کییف اتهام وارد کرده که نیرو های اوکراینی طیاره روسی نوع "ایلوشن 76" را در منطقه بیلگورود سقوط داده اند.

در این طیاره که روز چهارشنبه (۲۴ جنوری) سقوط کرد، ۷۴ تن کشته شدند. روسیه ادعا می کند که از میان کشته شده ها، ۶۵ تن شان اسیران جنگی اوکراین بودند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به روز جمعه(۲۶ جنوری) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، نمی داند که نیرو های اوکراینی این طیاره را عمداً هدف قرار داده اند یا سهواً، اما به گفته اش، آشکار است که اوکراینی ها طیاره را سقوط دادند.

به ادعای پوتین، این کار یک جنایت است.

رئیس جمهور روسیه افزوده است که ممکن نیست طیاره توسط سیستم دفاع هوایی کشورش هدف قرار گرفته باشد زیرا به گفته اش، سیستم دفاع هوایی روسیه، دوست و دشمن را تشخیص می دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، راکتی را که طیاره نظامی روسیه را هدف قرار داد، احتمالاً امریکایی یا فرانسه یی دانسته. به گفته پوتین، این مساله در دو تا سه روز روشن خواهد شد.

در اوکراین، دیمیترو لوبینتس کمیشنر حقوق بشر در پارلمان اینکشور، در گفتگو با بخش اوکراین رادیو آزادی تاکید کرد که برای وضاحت قضیه باید تحقیق بین المللی بی طرفانه انجام شود:

" در این مرحله حساس، هیچ شواهدی نزد ما وجود ندارد که تائید کند، طیاره مملو از اسیران جنگی اوکراین بود. یا آنرا با دلیل ثابت کنیم. به جز عکس ها و ویدیو های که روسیه نشر کرده، چیز دیگری قابل تائید وجود ندارد. اطلاعی هم نداریم که این را رد کند. به همین منظور، اوکراین همیشه موضع قانونی اختیار کرده. ما خواهان اعزام یک کمیسیون بین المللی به محل رویداد استیم تا تمامی مواد را به دست آورد و جهانیان در مورد آن تحقیق کنند."

روسیه گفته که اسیران اوکراینی را برای مبادله زندانیان در طیاره انتقال می داد اما مقام های اوکراینی می گویند که روسیه برای شان در این مورد چیزی نگفته بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در فهرست نام های ۶۵ اوکراینی که از سوی رسانه های روسی نشر شد و به گفته مسکو سوار طیاره بودند، اختلاف دیده می شود.

XS
SM
MD
LG