لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

چین و ایالات متحده گام های تازهٔ در جهت تقویت مناسبات برداشته اند


بیرق های چین و ایالات متحده
بیرق های چین و ایالات متحده

وزارت امور خارجۀ چین روز شنبه (۲۷ جنوری) اعلام کرد که وانگ یی، وزیر خارجه با جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ملاقات و گفتگو کرده که هدف آن پیشبرد تعهد ادامۀ گفتگوها از سوی رهبران چین و امریکا بوده است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در اواسط ماه نوامبر سال گذشته در سانفرانسیسکو با هم دیدار کرده و هر دو جانب آن دیدار را موفقیت آمیز خواندند.

براساس خبرگزاری رویترز، قصر سفید گفته که جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا در گفتگو با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، تاکید کرده که اگرچه ایالات متحدۀ امریکا و چین در رقابت با هم قرار دارند، اما لازم است که هر دو کشور از انحراف این رقابت به استقامت درگیری و یا تقابل جلوگیری کنند.

تصویر آرشیف : روسای جمهور ایالات متحده و چین
تصویر آرشیف : روسای جمهور ایالات متحده و چین

براساس خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در اعلامیه‌ای گفته که وانگ یی و جک سالیوان، روز شنبه در شهر بانکوک پایتخت تایلند ملاقات کرده و در مورد رسیدگی مناسب به موضوعات مهم و حساس در روابط بین ایالات متحده و چین توافق کردند.

وانگ ون بن سخنگوی وزارت خارجۀ چین در مورد این ملاقات به خبرنگاران گفت:

"ارتباط استراتیژیک بین وزیر خارجۀ وانگ یی و سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات امریکا اجماع مهمی است که توسط سران کشورهای چین و ایالات متحده به دست آمده است. در دور جدید این جلسات، وانگ یی، موضع چین را اعلام کرد و در مورد روابط چین و ایالات متحده، موضوع تایوان مسائل بین المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک، با ایالات متحده گفتگو و تبادل نظر کردند."

به گفتۀ وزارت امور خارجه چین، این ملاقات در پرتو توافق شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا برای حفظ تماس های منظم در زمینۀ ارائه رهنمود های استراتیژیک در روابط دو جانبه و استفاده مناسب از چینل های فعلی ارتباط استراتیژیک، صورت گرفته است.

این دیدار در حالی صورت گرفته که این دو قدرت جهانی در تلاش احیای روابط خود هستند که در چند سال گذشته تیره شده و در سال های اخیر، واشنگتن و پیکنگ روی مسائل مختلف از تکنولوژی تا حقوق بشر و مسائل دیگر، درگیر مشاجرات لفظی شده اند.

XS
SM
MD
LG