لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

بارندگی در ولایات مختلف افغانستان افراد بی بضاعت را نگران اما دهقانان را خوشحال ساخته است


عکس از آرشیف- بارش برف در کابل
عکس از آرشیف- بارش برف در کابل

ریزش برف و باران پس از سپری شدن بیش از یک ماه از آغاز فصل زمستان در کابل و بیشتر ولایت‌های افغانستان.

این بارندگی‌ها در کنار این که استقبال مردم به ویژه کشاورزان را به همراه داشته است، نگرانی برخی خانواده‌ها را نیز در پی داشته است.
شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت که توان خرید مواد سوخت زمستان را ندارند، می‌گویند، با ریزش برف و باران مشکلات‌شان بیشتر شده است.

آزاده، یکی از بی‌جا شدگان ولایت کاپیسا در کابل می‌گوید، با فرزندانش در یک خانۀ کرایی زندگی می‌کنند و به دلیل وضعیت بد اقتصادی‌اش، در کنار دیگر مشکلات هیچ مواد سوختی برای گرم کردن فرزندانش ندارد.

او به رادیو آزادی گفت: "از شب به این طرف در کابل برف و باران می‌بارد، اما برای خانواده‌های بی بضاعت بسیار سخت سپری می‌شود، شخصاً وضعیت اقتصادی خودم خوب نیست، در یک خانۀ کرایی زندگی می‌کنیم، چوب و زغال نگرفتیم و فرزندان من هم بیمار هستند."

یک بانوی دیگر در کابل که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم و سرپرست خانواده‌اش است، می‌گوید، از طریق لباس شویی در خانه‌های دیگران نیازهای فرزندانش را تأمین می‌کند و در حال حاضر در وضعیت بدی قرار دارد.

او به رادیو آزادی گفت: "در تهکو استم که از دیوارهایش آب می‌ریزد و یک دانه کمپل را سر پای اولادهای خود انداختیم و بس، با بارندگی مشکل من بخاطری زیاد شد که دیگر روزها می‌رفتم یگان کالاشویی می‌کردم، اما امروز در خانه نشستیم مشکل من بسیار زیاد است."
اما این بارندگی‌ها خوشبینی کشاورزان و زمینداران را در برخی از ولایات افغانستان به همراه داشته است.

شماری از افراد بی بضاعت می گویند که بارندگی ها بر مشکلات آنها می افزاید
شماری از افراد بی بضاعت می گویند که بارندگی ها بر مشکلات آنها می افزاید

نعیم رحیمی، یکی از زمین‌داران در ولایت کندز به رادیو آزادی گفت:
"در این خشکسالی که امسال بود همه ناامید شده بودند و همه دهاقین دست به دعا بودند که باران شود، الحمدالله که امشب کمی باران شد، آسمان هم ابری است و امید زیاد است که دیگر هم باران ببارد."

محمد زکریا، یکی از کشاورزان در ولایت پروان نیز نظر مشابهی دارد:
"این جای خوشحالی است از سه بجه شب گذشته به این طرف باران شروع شده است و همه خوشحال هستند، بخاطری که سطح آب هم پائین شده و از سوی دیگر بارندگی‌ها به زمین، باغ‌ها و گندم‌ها به فضل خداوند فایده می‌رساند."

ادارۀ هواشناسی حکومت طالبان اعلام کرده است که امروز یکشنبه در سراسر افغانستان به جز کنر، ننگرهار و نیمروز ریزش برف و باران پیش بینی شده است.

این اداره روز شنبه (۲۷ جنوری) در اطلاعیه‌ای گفته که تا روز دوشنبه، سیلاب‌های ناگهانی در دریاهای هریرود، هلمند، کابل، آمو و سایر حوزه‌های دریایی افغانستان پیش بینی شده و مردم باید متوجه باشند.

این در حالی است که دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) هفتۀ گذشته اعلام کرد که میزان بارندگی در افغانستان در سال جاری بسیار کم است و نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال خشکسالی شدید در این کشور وجود دارد.

XS
SM
MD
LG