لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

گزارش ها: پیش‌نویس یک توافق آزمایشی برای آتش‌بس دو ماهه در غزه تهیه شده است


ادامه حملات
ادامه حملات

مقامات ایالات متحده، قطر، مصر و اسرائیل به پاریس رفته‌ اند تا درباره پیش‌نویس یک توافق در بارۀ آزادی گروگان‌ها و آتش بس دو ماهه در غزه گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و نیویارک تایمز، دو مقام ایالات متحده گفته اند که مذاکره کنندگان امریکایی در این مورد به پیشرفت های دست یافته اند.

آسوشیتدپرس نوشته است که نشست پاریس امروز، یکشنبه ۸ دلو، برگزار می شود و در آن ولیم برنز رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم قطر، عباس کامل رئیس استخبارات مصر و داوید بارنه‌عا، رئیس ادارۀ استخبارات اسرائیل اشتراک خواهند کرد.

روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده است که میانجی ها از ایالات متحده مصر و قطر با بررسی پیشنهادات اسرائیل و گروه حماس در ۱۰ روز گذشته، پیش‌نویس یک توافق آزمایشی را تهیه کرده اند.

حماس توسط ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

اما برخی از مقامات ایالات متحده به شرط فاش نشدن نام های شان به نیویارک تایمز گفته‌ اند که اختلافات مهمی هنوز وجود دارد؛ اما در بارۀ دستیابی به یک توافق نهایی محتاطانه ابراز خوشبینی کرده اند.

نیویارک تایمز نگفته است که این مقامات امریکایی چرا خواسته اند که نام های شان در گزارش گرفته نشود.

این روزنامه به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده که رسیدن به توافقی در هفته های آینده محتمل به نظر می رسد.

بر اساس این توافق، در مرحله اول، وقفۀ ۳۰ روزه در جنگ ایجاد خواهد شد و گروه تندرو حماس شماری از گروگان‌ها، شامل زنان، سالخورده و زخمی‌ها را آزاد خواهد کرد.

حماس در جریان آتش بس یک هفته ای در ماه نوامبر سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان را در بدل رهایی شماری از زندانیان فلسطینی آزاد کرد.

گروه جنگجوی حماس در حمله به اسرائیل در هفتم ماه اکتبر پارسال، دست کم ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

به دنبال این حمله، اسرائیل عملیات هوایی و زمینی را در غزه آغاز کرد.

وزارت صحت در کنترل حماس در غزه امروز یکشنبه ۲۸ جنوری اعلام کرد که تابحال بیش از ۲۶ هزار تن در جنگ جاری در غزه کشته شده اند.

این ارقام از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG