لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

برخی افغان ها: حکومت طالبان شرایط سخت برای گرفتن سیمکارت وضع کرده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

شماری از افغان ها از ثبت سیمکارت‌ها از سوی شرکت‌های مختلف مخابراتی که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان فعالیت می‌کنند، شکایت دارند.

شماری از باشندگان ولایات مختلف می‌گویند، آنان از ثبت سیمکارت‌ها استقبال می‌کنند، اما به گفتۀ آنان، شرایط وضع شده از جمله داشتن شناسنامه یا تذکرۀ الکترونیکی دشوار است و هر کس توان تکمیل کردن آن را ندارد.

نبی‌الله که باشندۀ ولایت کابل است، می‌گوید، در کنار شناسنامه‌های الکترونیکی سیمکارت‌ها با تذکره‌های کاغذی هم ثبت شوند.

او به رادیو آزادی گفت، در کنار دشواری‌های روند ثبت سیمکارت، سیمکارت‌های جدید در بازارها کم‌پیدا شده است:
"هر طرف که مردم می‌روند می‌خواهند سیمکارت بگیرند، اولاً سیمکارت پیدا نمی‌شود، اگر هم پیدا شود برای شان می‌گویند که تذکرۀ الکترونیکی بده و زیادتر مردم تذکرۀ الکترونیکی هم ندارند از این خاطر مردم خیلی به تکلیف و مشقت هستند، خواهش ما این است که به مشکلات مردم توجه شود."

جواد: برای گرفتن سیمکارت باید تذکرۀ الکترونیکی داشته باشی، مشکل دیگر اینکه سیمکارت هم نیست

احمد جواد، باشندۀ ولایت ننگرها می‌گوید، او به نمایند‌گی‌های شبکه‌های مخابراتی در ولایات مختلف رفته است، اما به دلیل نداشتن شناسنامۀ الکترونیکی نتوانسته سیمکارت بگیرد.

او به رادیو آزادی گفت:
"به یک شرکت در کابل، ننگرهار و مزار هم بروی همین بهانه را می‌کند که باید تذکرۀ الکترونیکی داشته باشی، مشکل دیگر اینکه سیمکارت هم نیست، همه افغانان با این مشکل مواجه اند."

خواستیم در مورد سهولت در روند ثبت کردن سیمکارت‌ها و پاسخ دادن به شکایات مردم دیدگاه مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان را داشته باشیم، اما عنایت الله الکوزی، سخنگوی این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

او اما روز شنبه به تلویزیون خصوصی طلوع نیوز گفته است، تا زمانیکه شرکت‌های مخابراتی گزارش ثبت کردن سیمکارت‌های قدیمی را به این وزارت نسپارند، توزیع سیمکارت‌های جدید متوقف است.

اما آگاهان امور مخابراتی بر این عملکرد حکومت طالبان انتقاد دارند.

داکتر محمد اجمل نیازی، مشاور پیشین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در نظام جمهوری پیشین می‌گوید، ثبت کردن سیمکارت‌ها حق حکومت‌ها است، اما در این روند برای مردم سهولت ایجاد شود:
"اینطور هم نمی‌شود که اینقدر بالای مردم فشار آورده شود یعنی تا آخرین حدی که آنان نتوانند تلفون شخصی خود را داشته باشند، در این بخش باید کار شود، برای مردم به گونۀ آسان سیمکارت داده شود و برایشان خدمات ارائه شود."

نیازی می‌گوید، برای ثبت سیمکارت‌ها در کنار تذکره‌های الکترونیکی باید دیگر راه‌های آسان هم افزوده شود که تا کسانی که تذکره ندارند یا در کوتاه مدت نمی‌توانند آن را بدست بیاورند هم سیمکارت گرفته بتوانند.

XS
SM
MD
LG