لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

جوبایدن: حمله به پایگاه نیروهای امریکایی در اردن بی پاسخ نخواهد ماند


 جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا قول داد به حمله طیاره بدون سرنشین به پایگاه نیروهای امریکایی در شمال شرق اردن٬پاسخ خواهد داد.

این حمله در نزدیکی مرز سوریه صورت گرفت که در نتیجه آن سه سرباز امریکایی کشته شدند.

جو بایدن گفت که این حمله اواخر روز شنبه ۲۷ جنوری رخ داد. اما وی نگفت که دراین حمله به چه تعداد افراد زیان رسیده ، اما یک مقام امریکایی که نامی از او گرفته نشده بعداً گفت که حداقل ۳۴ نیروی نظامی را برای معاینات فرستاده اند تا معلوم شود که آیا دچار ضربه مغزی شده‌اند یا خیر؟

آقای بایدن گروه های مورد حمایت ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است. اما ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

به گزارش بخش مرکزی خبر رادیو آزادی ، مقامات امریکایی با توجه به خطرات افزایش ناامنی در منطقه به دلیل ادامه جنگ در غزه اعلام کردند که بر اساس ارزیابی آنها یکی از گروه های مورد حمایت ایران در منطقه در این حمله دست دارد، اما به گفته آنها این موضوع باید به طور کامل بررسی شود تا مشخص گردد که کدام گروه بوده است؟

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز یکشنبه در یک بیانیه گفت ، در حالی که ما هنوز هم در حال جمع آوری حقایق در باره این حمله هستیم ، می دانیم که این حمله توسط گروه های جنگجوی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می کنند صورت گرفته است.

بایدن گفت ما به تعهد خود برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد و شکی نیست که در زمانش همه کسانی را که مسئول این حمله هستند بازخواست خواهیم کرد.

اما وزارت خارجه ایران امروز دخالت در این حمله را تکذیب کرد و اتهامات مطرح شده در این زمینه را بی اساس خواند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که گروه های مقاومت در منطقه تابع امر تهران نیستند.

به گفته تعدادی از کارشناسان، این حمله فشار ها بر حکومت بایدن را برای اقدام قاطع علیه این گروه ها٬ افزایش خواهد داد.

گریگوری برو Gregory Brew ، که به عنوان محقق با گروپ ایرو ایشیا که

مصروف تحقیق در بخش خطرات جیوپولیتیک است، کار می کند، به بخش ایران رادیو آزادی رادیو فردا گفت که این حمله نشانه ای یک بحران بزرگ در منطقه است و نیاز است تا ایالات متحده وارد عمل شده و فورا پاسخ دهد.

اردن این حمله را تروریستی خوانده و علاوه بر محکومیت آن گفته که در تقویت دفاع از مرزهای خود با امریکا همکاری خواهد کرد.

عمان پیش از این گفته بود که این حمله نه در خاک اردن، بلکه در آن سوی مرز، در خاک سوریه، جایی که پایگاه نظامی امریکا در آن قرار داشت، صورت گرفته است.

اردن که متحد نزدیک ایالات متحده در خاورمیانه است، حدود ۳۰۰۰ سرباز امریکایی را در خاک خود مستقر کرده است.

این نیروهایی هستند که معمولاً از عملیات در سوریه پشتیبانی می کنند. نیروهای ایالات متحده مدت هاست که علیه گروه دولت اسلامی یا داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه می جنگند.

XS
SM
MD
LG