لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان و وزیر خارجهٔ وی به ده سال حبس محکوم شدند


 از چپ به راست: شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین و عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان
از چپ به راست: شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین و عمران خان صدراعظم پیشین پاکستان

قاضی ابوالحسنات ذوالقرنین بعد از چندین نشست محکمه در محبس ادیاله در راولپندی فیصله خود را در داخل این زندان روز سه شنبه (۳۰ جنوری) اعلان کرد و عمران خان و وزیر خارجه سابق شاه محمود قریشی را در قضیه افشای اسرار دولتی هر یک به ده سال حبس محکوم کرد.

این حکم به ارتباط فاش ساختن اسناد دیپلماتیک محرم صادر شد که عمران خان بعد از برکناری از قدرت در یک گردهمایی بزرگ در سال ۲۰۲۲ در بارۀ آن سخن گفته است.

عمران خان آن زمان ادعا کرد که او به اساس یک اقدام همآهنگ میان اردوی پاکستان و واشنگتن از قدرت برکنار ساخته شده است.

اما این ادعا از سوی واشنگتن و اردوی پاکستان تکذیب شد. هر چند اسناد اسرار دولتی که به آن اشاره می شود به رسانه ها درز نکرده ولی عمدتاً مراسلات میان سفارت پاکستان در واشنگتن و وزارت خارجه پاکستان بوده است.

عمران خان در حال حاضر به ارتباط قضیه اختلاس در زندان بسر می برد.

حزب تحریک انصاف که عمران خان قبل از زندانی شدن آنرا رهبری می کرد وعده کرده که وکیلان مدافع در برابر این فیصله به استیناف مراجعه خواهند کرد و ابراز امیدواری کرده که تنفیذ فیصله به تعویق انداخته شود.

عمران خان در حال انتقال به محکمه
عمران خان در حال انتقال به محکمه

وکیل مدافع نعیم پنجوتا در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق این فیصله را غیرقانونی خوانده گفت که قابل پذیرش نیست. مقامات نیز گفته اند که عمران خان و شاه محمود قریشی حق استیناف دارند.

عمران خان در اپریل سال ۲۰۲۲ از سوی پارلمان سلب اعتماد و از قدرت برکنار ساخته شد.

وی که بخاطر قضیه اختلاس از اشتراک در انتخابات هفته آینده محروم شده فیصله امروز محکمه یک ضربه سیاسی دیگر به وی پنداشته می شود. اما عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان هنوز هم از محبوبیت چشم‌گیری میان مردم برخوردار است و حامیان وی در حوزه های مختلف انتخاباتی خود را نامزد کرده اند.

حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف رقیب اصلی حزب تحریک انصاف پنداشته می شود.

نواز شریف که قبلاً سه بار صدراعظم پاکستان انتخاب شده در ماه اکتبر گذشته از تبعید به کشور برگشت و مبارزات انتخاباتی خود را با یک گردهمایی وسیع در شهر لاهور آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG