لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

گزارش: در سال ۲۰۲۳ حداقل ۵۰ نفر در جریان توقیف یا بازداشت در روسیه جان باخته اند


یک بنیاد ناظر بر اقدامات دولت روسیه می گوید که در سال ۲۰۲۳ حداقل ۵۰ نفر در جریان توقیف یا بازداشت در روسیه جان خود را از دست داده اند.

این بنیاد به نام «نیکست» در گزارشش که به روز چهارشنبه در چینل تلگرام منتشر کرد، گفته است که زنان و افراد زیر ۱۸ سال مشمول جان باختگان استند.

به گزارش بخش روسیه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گروه «نیکست» گزارش های رسانه ها و دیپارتمنت های حکومتی را در این مورد تحلیل و تجزیه کرده است.

در گزارشی «نیکست» آمده است که این افراد در مراکز بازداشت موقت، بازداشتگاه های خاص، محاکم، دفاتر و موتر های پولیس مرده اند.

بخش روسیه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به نقل از بنیاد «نیکست» گزارش داده است که از ۵۰ نفر ۲۲ نفر در توقیف پیش از محاکمه، ۱۴ نفر در مراکز پولیس، ۵ تن در جریان بازداشت، ۴ نفر در موتر های پولیس و متباقی شان تحت بازداشت پولیس جان باخته اند.

این موارد در مسکو پایتخت روسیه و حدود ۳۴ مکان دیگر ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، جان باختگان را ۴۸ مرد و ۲ زن تشکیل می دهند.

شکنجه از سوی پولیس، خودکشی و سکته قلبی از دلایل اصلی مرگ بسیاری از این افراد ذکر شده است و علت مرگ حداقل ۱۳ نفر روشن نشده است.

حکومت روسیه تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

پیش از این، سازمان های مدافع حقوق بشر حکومت روسیه را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می دهد که حکومت روسیه تظاهرات‌ برنامه ریزی شده بر ضد جنگ روسیه علیه اوکراین را با خشونت سرکوب کرده و طراحانش را تحت پیگرد قانونی قرار داده است.

محکمه بین المللی جزایی، آی سی سی در ماه مارچ سال گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد.

این محکمه گفته است که پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، پوتین و دیگر مقامات روسیه در اخراج غیرقانونی کودکان اوکراین از آن کشور به روسیه دخیل بوده اند.

وزارت خارجه روسیه این اتهام محکمه بین المللی جزایی را بی اساس خوانده است.

XS
SM
MD
LG