لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

تحصن کننده ها در شهر چمن پاکستان به تحریم انتخابات و تظاهرات بیشتر هشدار دادند


تحصن کننده گان شهر چمن پاکستان
تحصن کننده گان شهر چمن پاکستان

امروز یکصد و پانزدهمین روز از تحصن در شهر چمن پاکستان می گذرد، اما به نظر می رسد به خواسته های اساسی تظاهرکنندگان توجهی نشده است.

محمدصادق اچکزی رئیس اتحادیه تجار چمن و سخنگوی تحصن کنندگان، ناوقت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که آنها از خواسته های شان نخواهند گذشت:

"ما یک اجندا داریم که در منطقه سرحدی قبایلی که ۱۰۰ کیلومتر امتداد دارد و خانه والی طالبان برای قندهار و والی بلوچستان هم در این منطقه است، پاسپورت و ویزه را قبول نداریم. خواست ما این است که مردم در این منطقه بدون ویزه و پاسپورت سفر کنند، ما هدف دیگر نداریم. حالا کانتینرها را در مقابل ادارات دولتی می گذاریم و جلو کار آنها را خواهیم گرفت."

تحصن جاری در چمن از ۱۲ اکتبر ۲۰۱۳ به اشتراک هزاران تن ادامه دارد و آنها می خواهند شرط داشتن پاسپورت و ویزه برای سفر به افغانستان را لغو کنند.

تحصن کننده ها در چمن
تحصن کننده ها در چمن

شماری از شرکت کنندگان این تحصن رادیو آزادی گفته اند که از آغاز این اعتراض، کسب و کار آنها متوقف شده و مردم حتی مجبور به گدایی شده اند.

قبلا پاکستانی ها با کارت شناسایی پاکستان(شناختنی کارت) و افغان ها با تذکرۀ افغانستان می توانستند در این مسیر سفر کنند.

حکومت موقت پاکستان و ادارۀ ایالتی بلوچستان درخواست لغو شرط داشتن پاسپورت و ویزه را رد کردند.

مسئولان تحصن در چمن هشدار داده اند که راه های ساختمان های دولتی را مسدود کرده و از برگزاری انتخابات در آن منطقه جلوگیری خواهند کرد.

قرار است انتخابات پارلمانی پاکستان روز پنجشنبه (۸ فبروری) دایر شود.

تصویر آرشیف: دروازه تورخم
تصویر آرشیف: دروازه تورخم

حکومت پاکستان علاوه بر چمن، در سایر مسیرهای این کشور به افغانستان مانند بنادر تورخم، غلام خان و انگور اده نیز شرایط پاسپورت و ویزه را اجرا کرده است.

اعتصاب مشابهی در انگور اده در وزیرستان جنوبی نیز ادامه دارد و اشتراک کنندگان آن می گویند که حدود سه ماه می شود که دست به اعتصاب زده اند، اما حکومت مرکزی پاکستان خواست های آنان را نپذیرفته است.

جنت میر ثاقب، یکی از مسئولان تحصن در انگور اده، شام گذشته به رادیو آزادی گفت که به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی مقامات پاکستان برای سفر به افغانستان، انگور اده با مشکلات جدی مواجه شده است.

باشندگان انگور اده، برسم اعتراض تحریم انتخابات هشتم فبروری در پاکستان را نیز اعلام کرده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG