لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

روز جهانی سرطان؛ شماری از افراد مبتلا به سرطان در افغانستان: با مشکلات مختلف روبه‌رو هستیم


جریان آزمایش ام آی آر یک فرد مشکوک به بیماری سرطان. عکس از آرشیف
جریان آزمایش ام آی آر یک فرد مشکوک به بیماری سرطان. عکس از آرشیف

همزمان با فرا رسیدن ۴ فبروری روز جهانی سرطان، شماری از بیماران سرطانی در افغانستان از نبود امکانات تداوی‌شان در داخل افغانستان شکایت دارند و می‌گویند، خدمات کافی و تشخیص درست برای درمان این بیماری در افغانستان وجود ندارد.

آنان می‌گویند که به دلیل دشواری‌های گرفتن پاسپورت افغانستان و ویزای پاکستان برای رفتن به این کشور هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

جمشید محمدی، یکی از آنان می‌گوید، یک سال می‌شود به بیماری سرطان روده مبتلا شده است و به دلیل نبود امکانات تداوی در افغانستان، دو بار به پاکستان رفته است.

او به رادیو آزادی گفت، حالا به دلیل مشکلات در مرز تورخم و بحث داشتن پاسپورت و ویزا، به پاکستان رفته نمی‌تواندم.
"من تقریباً در ماه دلو سال گذشته به سرطان روده مبتلا شدم، از این که در افغانستان امکان معالجه نیست، مجبور شدم که در پاکستان معالجه کنم، دوبار رفتم نتیجه نگرفتم با مشکل روبه‌رو شدم، از این که رفت و آمد به پاکستان دشوار است مجبور شدم که واکسین‌های خود را خریداری کرده به افغانستان بی‌آورم."

مصور، باشندۀ شهر کابل نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت، شوهر خواهرش از مدتی به این سو به بیماری سرطان مبتلا شده و حالا هم بخاطر انجام عملیات در تورخم منتظر رفتن به پاکستان است:
"مدت شش ماه شد که به پاکستان می‌رود و واکسین تطبیق می‌کند، مرحلۀ اخیرش است که باید عملیات شود، توکن به بسیار مشکل تهیه کرده است، بدون ویزا و پاسپورت اجازه نمی‌دهند، دو روز است که در تورخم منتظر مانده تا داخل پاکستان شود."

افراد بیمار با پایواز های شان در منطقه سرحدی تورخم که منتظر اند تا برای شان اجازه عبور داده شود. عکس از آرشیف
افراد بیمار با پایواز های شان در منطقه سرحدی تورخم که منتظر اند تا برای شان اجازه عبور داده شود. عکس از آرشیف

بیماران سرطانی و خانواده‌های شان می‌گویند، در گذشته با وجود نداشتن ویزا و پاسپورت، بدون ممانعت از طریق دروازۀ تورخم به پاکستان رفت و آمد می‌کردند، اما از چند ماه به این سو به دلیل نداشتن پاسپورت و ویزا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده اند.

این در حالی است که حکومت موقت پاکستان اخیراً از ۱۲ جنوری تا ۲۳ این ماه گذرگاه‌ تورخم و دیگر گذرگاه‌ها را به روی بیماران و رانندگان موترهای باربری به دلیل نداشتن ویزا و پاسپورت بست. اما بعداً این راه‌ها را بازگشایی کرد و با این وجود برخی بیمارداران به رادیو آزادی گفتند که پس از آن هم در گرفتن توکن و ورود به پاکستان با مشکل مواجه هستند.

بیماران سرطانی از حکومت طالبان می‌خواهند که برای حل مشکلات‌شان زمینۀ تداوی این بیماری را در افغانستان فراهم کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ شمار بیماران سرطانی در افغانستان و برنامه‌ها برای فراهم کردن زمینۀ درمان آنان در داخل پاسخ نداد.

حکومت طالبان اما در سال ۲۰۲۲ گفته بود که ۲۳ هزار فرد مبتلا به سرطاان نزد آنها ثبت شده است و در همان سال از مرگ و میر ۱۶ هزار نفر در نتیجۀ ابتلا به این بیماری نیز خبر داده بود.

سازمان ملل متحد به مناسب ۴ فبروری، روز جهانی سرطان در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که از هر پنج نفر در جهان یک نفر در طول عمر خود به سرطان مبتلا می‌شود.

ملل متحد همچنان جزئیات گزارش سازمان جهانی صحت را هم به نشر رسانده که تخمین زده است، به دلیل افزایش جمعیت، مصرف زیاد دخانیات، چاقی و آلودگی هوا میزان واقعات سرطان تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۷ درصد افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG