لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

قمی: در صورت نیاز یک لشکر "استشهادی" {انتحاری} می‌تواند از افغانستان به حمایت غزه برود


حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در افغانستان
حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در افغانستان

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در افغانستان در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است، افغانستان بخشی از "محور مقاومت" است.

"محور مقاومت" اصطلاحی است که منظور آن ائتلاف نوشته ناشده میان ایران، دولت بشار اسد در سوریه، حزب الله در لبنان و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران است که در برابر فعالیت‌های اسرائیل و کشورهای غربی در منطقه فعالیت مشترک انجام می‌دهند.

قمی روز سه‌شنبه در برنامۀ یکی از تلویزیون‌های دولتی ایران به نام "شبکۀ افق" در تهران گفته است، در صورت نیاز و مساعد بودن شرایط از افغانستان بیش از یک لشکر "استشهادی" {انتحاری} می‌توانند به جنگ غزه بروند.

قمی در بخشی از این گفت‌وگویش می‌گوید:
"اما آنچه امروز در افغانستان ما می‌بینیم و دیده می‌شود این است که افغانستان بخشی از "محور مقاومت" است، اگر فضایی باشد و ضرورتی باشد از افغانستان بیش از یک لشکر نیروهابی "استشهادی" می‌توانند بروند به غزه به حمایت از غزه."

رادیو آزادی خواست در این مورد از حکومت طالبان بپرسد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

نیروهای استشهادی بیشتر به کسانی گفته می‌شود که حملات انتحاری را در افغانستان و برخی کشورهای دیگر انجام می‌دهند و عمدتاً طالبان که از این گونه نیروها در جنگ حدود دو دهه‌اش با نیروهای ناتو به رهبری امریکا و نیروهای امنیتی نظام پیشین جمهوریت استفاده می‌کرد که به عنوان انتحاری شناخته می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در ۱۳ ماه جدی ۱۴۰۰ به رادیو آزادی گفته بود که کندک استشهادی (انتحاری) آنان در چارچوب وزارت دفاع حکومت‌شان شامل نیروهای ویژۀ اردوی طالبان خواهد بود.

عزیز معارج، دیپلمات پیشین افغانستان در ایران اما می‌گوید، ایران تلاش دارد با کشیدن پای افغانستان در میدان جنگ غزه و جنگ سیاسی – رقابتی خود، این کشور را به جهان محل انتحاری‌ها جلوه دهد.

او به رادیو آزادی گفت، مردم افغانستان نباید اجازه دهند قربانی جنگ سیاسی- رقابتی ایران با قدرت‌های دیگر شوند:
"این جنگ، جنگ سیاسی و جنگ رقابتی و نیابتی است که آنجا وجود دارد و ایران هم جزء از این جنگ‌ها است که می‌خواهد انتقام جویی از امریکا کند و یا اینکه برای حریف‌های خود یک کاری کند در این قضایا هم می‌خواهد پای افغانستان را کش کند."

هرچند قمی در این گفتگوی تلویزیونی مشخص نمی‌کند که به گفته‌او "لشکر استشهادی" از سوی چه کسی یا کدام گروه می‌تواند به جنگ غزه فرستاده شود اما ایران پیش از این بارها به فرستادن افغانان به جنگ‌های نیابتی خود متهم شده است.

به تاز‌گی برخی رسانه‌های ایران از کشته شدن سید حمزه علوی، متولد ولایت پروان افغانستان و یکی از جنگجویان سابقه‌دار لشکر فاطمیون در سوریه خبر دادند.

لشکر فاطمیون، شاخه‌ای از سپاه پاسداران قدس انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود که هزاران شهروند افغانستان را برای جنگ سوریه استخدام کرده ‌است.

XS
SM
MD
LG