لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

قمر مصنوعی جدید « ناسا» از فاصلهٔ صد ها کیلومتر وضعیت اوقیانوس ها و زمین را مطالعه میکند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحدۀ امریکا(ناسا) می گوید که مدرن ترین قمر مصنوعی اقلیمی به فضا پرتاب شد.

به گفتۀ ناسا، این قمر مصنوعی، هشتم فبروری ۲۰۲۴ به مدار زمین پرتاب شد، تا وضعیت اقیانوس ها و جو زمین را با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده، بررسی کند.

شرکت اسپیس ایکس، قمر مصنوعی پیس(Pace) را در یک ماموریت ۹۴۸ میلیون دالری به فضا پرتاب کرده و این قمر مصنوعی حداقل سه سال از ارتفاع بلندتر از ۶۷۶ کیلومتر، وضعیت اقیانوس ها و جو زمین را مطالعه خواهد کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول جرمی وردل یک دانشمند این پروژه تحقیقاتی گفته که مطالعات توسط قمر مصنوعی"پیس" به دانشمندان کمک می کند تا پیش بینی توفان های غیر مترقبه و سایر پیش بینی های تغییرات شدید آب و هوا را بهبود بخشند.

در حال حاضر ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحدۀ امریکا(ناسا) بیش از ده قمر مصنوعی و ابزار نظارت از کره زمین در فضا دارد، اما قمر مصنوعی"پیس" بینش بهتر در مورد شیوۀ تعامل ذرات معلق در هوا مانند آلایندهها و خاکستر آتشفشانی، حیات بحری مانند جامنکها ارائه کند.

روزنامۀ واشنگتن پست از قول کارن سنت جرمن، مسوول بخش علوم زمین شناسی ادارۀ ناسا می گوید که قمر مصنوعی "پیس" بُعد دیگری را به آنچه سایر اقمار مصنوعی می بینند، ارائه می کند.

به گفتۀ جرمی وردل، اقمار مصنوعی که در حال حاضر بر کرۀ زمین نظارت می کنند، میتوانند فقط هفت یا هشت رنگ را ببینند، اما قمر مصنوعی "پیس" ۲۰۰ رنگ را مشاهده خواهد کرد که به دانشمندان امکان می دهد، تا انواع جامنک ها را در ابحار و انواع ذرات موجود معلق در هوا را شناسایی کنند.

ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحدۀ امریکا(ناسا) همچنین در حال همکاری با ادارۀ تحقیقات فضایی هند در یک پروژۀ قمر مصنوعی پیشرفته دیگر نظارت بر کرۀ زمین است که در سالجاری به فضا پرتاب می شود.

این قمر مصنوعی که"نثار" نام دارد، از سیستم رادار برای اندازه گیری تاثیرات افزایش درجۀ حرارت هوا بر یخچالهای قطبی و سایر سطوح یخی در حال ذوب شدن، استفاده خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG