لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

بیشکک از یک نشست در مورد افغانستان میزبانی می‌کند


بیشکک پایتخت قرغزستان
بیشکک پایتخت قرغزستان

با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست دو روزۀ دوحه، قرار است توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و ترهی هَکالا، نماینده ویژه این اتحادیه برای آسیای مرکزی با نمایندگان پنج کشور آسیای مرکزی در مورد افغانستان در قرغزستان گفت‌وگو کنند.

نمایندگی اتحادیۀ اروپا برای قرغزستان روز دوشنبه در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که توماس نیکلاسن و ترهی هَکالا همچنان با مقام‌های حکومت قرغزستان و شماری از نمایندگان جامعۀ مدنی این کشور نیز دیدار خواهند کرد.

این نمایندگی روز برگزاری این نشست را مشخص نکرده است، اما بخش قرغزستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به نقل از وزارت خارجۀ قرغزستان گزارش داده که نشست نماینده های اتحادیۀ اروپا و پنج کشور آسیای مرکزی در بارۀ افغانستان به روز چهارشنبه، ۱۴ فبروری در بیشکک پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان - عکس از آرشیف
توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان - عکس از آرشیف

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان پیش از این به تاریخ ۵ ماه جاری میلادی به افغانستان سفر کرده بود.

او در پایان این سفر چهار روزه‌اش گفت که هدف از این سفر تبادل نظر با مقام‌های حکومت طالبان، دیگر افغان‌ها و نمایندگان جامعۀ دیپلماتیک بوده و ابراز امیدواری کرده بود که انتظارات از نشست دوحه واقع‌بینانه باشند و همه برای یک نشست سازنده به گونۀ بهتری آماده شوند.

شماری از آگاهان مسائل سیاسی برگزاری نشست مشترک نماینده های پنج کشور آسیای میانه و اتحادیۀ اروپا در مورد افغانستان را با اهمیت می‌خوانند.

ویس ناصری، یکی از این آگاهان در مورد به رادیو آزادی گفت:
"قبل از کنفرانس دوحه این کشورها با هم رای زنی می‌کنند متعهدانه و مشترک با یک خواست و درخواست و همان تکرار شرایط جهان برای طالبان، به کنفرانس دوحه می‌روند بناءً مقدمۀ کنفرانس دوحه نشست بیشکک است و برای جهان، منطقه و بخصوص برای کشورهای آسیای میانه این نشست در مورد افغانستان مهم است."

اسحاق اتمر، دیگر آگاه سیاسی می‌گوید، نشست بیشکک بخاطر رسیدن به یک تفاهم و اتخاذ موقف واحد در بارۀ نگرانی‌های کشورهای منطقه در پیوند به حضور گروه‌های تروریستی، قاچاق سلاح و مواد مخدر در افغانستان برگزار می‌شود:
"نگرانی‌ها در مورد وجود گروه‌های مختلف هراس افگن در داخل افغانستان و مسئله قاچاق سلاح و مواد مخدر است، این نشست بخاطر اینکه کشورها در این مورد یک موقف واحد در نشست دوحه داشته باشند، برگزارمی‌شود."

اما مقام‌های حکومت طالبان بارها مدعی شدند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر نخواهد شد و همچنان قاچاق اسلحه و مواد مخدر از افغانستان به کشورهای منطقه را رد کرده اند.

این در حالی است که قرار است نشست دوحه در بارۀ افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری در پایتخت قطر برگزار شود.

در این نشست در کنار بحث در مورد مسائل مربوط به افغانستان از جمله وضعیت حقوق بشر و زنان یک نمایندۀ خاص از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز تعیین خواهد شد.

حکومت طالبان به نشست دوحه دعوت شده و وزارت خارجۀ حکومت طالبان قبلاً به نقل از امیرخان متقی، سرپرست این وزارت گفته بود که در روشنی وضاحت‌ها در مورد اشتراک هیئت خود در نشست دوحه تصمیم خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG