لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

بولانی افغانستان در فهرست صد نان برتر جهان در وب سایت "تست اطلس"


بولانی یکی از غذا های هوسانه مردم افغانستان
بولانی یکی از غذا های هوسانه مردم افغانستان

در حالیکه بولانی، غذای هوسانۀ افغانستان در جایگاه یازدهم فهرست ۱۰۰ نان برتر جهان وب سایت "تست اطلس" قرار گرفته است، برخی بولانی‌فروشان در افغانستان می‌گویند که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم، فروشات آنها نسبت به گذشته کم شده است.

آنان می‌گویند که در گذشته مردم توان اقتصادی بهتری داشتند و بازار کار آنان گرم‌تر بود.

به گفتۀ آنان، مشتریان‌شان بیشتر دانش‌آموزان، دانشجویان و برخی از افراد که به خریداری به بازار می‌روند، هستند.

دانش، یکی از فروشندگان بولانی در منطقۀ کوته سنگی شهر کابل به رادیو آزادی گفت:
"به اندازۀ گذشته فروشات نداریم. مکاتب رخصت است. در گذشته پیش مکاتب، مردم می‌خریدند، حالا وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، فروشات کم شده، آنقدر کسی نمی‌خرد."

نجیبه، باشندۀ شهر مزارشریف که در باغ زنانۀ این شهر در کنار دیگر غذاهای هوسانه، بولانی هم می‌فروشد، می‌گوید که نسبت به گذشته بازار کارش کمرنگ شده است:
"به یک سال گذشته مشتریان کمتر شده است. اگر باشند هم می‌خواهند که آشک از ۵۰ افغانی و بولانی از ۱۰ افغانی هم ارزان‌تر شود. ما می‌گویم روغن و آرد ارزان نیست و من هم همه چیز را به کیلو می‌خرم."

نجیبه می‌گوید که نمی‌تواند با فروش بولانی ۴۵۰۰ افغانی کرایۀ خانه و دیگر مخارج خانواده‌اش را تامین کند.

این در حالی است که برخی از افغان‌ها از این که بولانی در فهرست ۱۰۰ نان برتر جهان وب سایت "تست اطلس" قرار گرفته است، خرسند هستند و می‌گویند که آنها هرچند توان خرید بولانی از بیرون را ندارند، اما این غذای هوسانه را در خانه‌های شان تهیه می‌کنند.

ماریا یکی از باشندگان کابل می‌گوید:
"سه چهار نفر جمع می‌شوند و به شوق بولانی را پخته می‌کنیم که یکی بولانی را پر می‌کند، یک نفر سرخ می‌کند و یک نفر ترتیب می‌کند. زیادتر روزهای جمعه پخته می‌کنیم که همراه بولانی دوغ هم می‌باشد. اگر دوغ نباشد، ماست حتماً می‌باشد."

وب سایت "تست اطلس" که ویژۀ معرفی غذاهای سراسر جهان است، اخیراً فهرست ۱۰۰ نان برتر جهان را اعلام کرده است که بولانی افغانستان در جایگاه یازدهم این فهرست قرار گرفته است.

این وب سایت اعلام نکرده است که این فهرست چگونه و بر چه اساسی تهیه شده، اما قبلاً در موردهای مشابه اعلام کرده بود که این فهرست‌ها بر اساس دیدگاه هزاران کاربر واقعی و بدون ملحوظات ملیتی و محلی‌شان تهیه می‌شود.

بر اساس رتبه‌بندی وب سایت "تست اطلس" در سال ۲۰۲۳ هم، بولانی افغانستان در میان ۱۰۰ نان خوش طعم سنتی جهان، جایگاه سی‌ام را گرفته بود.

بولانی از غذاهای هوسانه و معروف افغانستان است که جایگاه ویژه در سفره‌های افغانان به ویژه سفره‌های رمضانی آنان دارد.

XS
SM
MD
LG