لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۹ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

پایان نشست دوحه؛ گوترش: طالبان برای اشتراک در نشست، پیشنهاد هایی داشتند که قابل قبول نبود


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل هنگام صحبت با خبرنگاران در قطر
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل هنگام صحبت با خبرنگاران در قطر

نشست بین المللی دو روزه به میزبانی ملل متحد در دوحه بدون اشتراک طالبان پایان یافت.

این نشست به گفته سرمنشی ملل متحد به منظور زمینه سازی برای تعامل حکومت طالبان با جامعه جهانی و ترغیب طالبان به رعایت حقوق بشر، بخصوص حقوق کار و آموزش زنان و تشکیل یک حکومت فراگیر برگزار شده بود.

حکومت طالبان از آغاز چندان تمایلی برای اشتراک در این نشست نداشت چون طالبان آرزو داشتند که نمایندگان آنها از سوی ملل متحد بنا به گزارش آسوشیتدپرس در سطح یک حکومت شناخته شدۀ رسمی در نشست اشتراک کنند.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد به روز دوشنبه گفت که طالبان برای اشتراک در نشست شرط هایی را پیشنهاد کردند که قابل پذیرش نبود.

آنتونیو گوترش در پایان نشست به خبرنگاران گفت که او آرزومند است نشست های فارمت دوحه ادامه یابد و طالبان در نشست های بعدی اشتراک کنند:

"یک فیصله این بود که این نشست به فارمت تکرار شونده مبدل شود تا ما بتوانیم که بیشتر با هم ببینیم و در عین حال فرصت حضور زمامداران فعلی افغانستان در نشست آینده نیز مهیا شود که البته آنها این‌بار طوریکه می‌دانید دعوت من را برای اشتراک نپذیرفتند."

مخالفت با تعیین نماینده خاص دیگر ملل متحد برای افغانستان یکی از دلایل شرکت نکردن طالبان در این نشست بود. بحث و گفتگو در این باره شامل آجندای نشست بود.

سهیل شاهین مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر

حکومت طالبان هنوز در بارۀ این اظهارات سرمنشی ملل متحد چیزی نگفته است اما سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز یکبار دیگر تاکید کرد که تعیین نماینده خاص دیگر ملل متحد برای افغانستان قابل پذیرش نیست.

وی در گفتگو با شبکه خبری NHK جاپان گفت که نماینده جدید ملل متحد شاید برای مداخله در امور داخلی افغانستان تلاش کند.

سهیل شاهین تعیین چنین نماینده را زیر سوال برد و بدون جزئیات بیشتر گفت امکان دارد که نماینده جدید برخی فیصله ها را بر افغانستان تحمیل کند.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد گفت که در این مورد پیشرفت خوبی در نشست روز دوشنبه حاصل شد ولی افزود که گزارش این نشست را به شورای امنیت تقدیم می کند و تصمیم نهایی در آنجا اتخاذ خواهد شد.

در این میان، سمیع یوسفزی خبرنگار و کارشناس مسائل سیاسی می گوید که نشست دیروز شاهد اختلافات میان حامیان منطقه‌ای طالبان و کشورهای غربی به ارتباط مسئلۀ حقوق زنان و بشر بود.

سمیع یوسفزی کارشناس مسائل سیاسی
سمیع یوسفزی کارشناس مسائل سیاسی

آقای یوسفزی در تماس تلفنی از دوحه در بارۀ بحث های این نشست به رادیو آزادی چنین گفت:

"برخی کشورها برای حل این مسائل از ساختن یک میکانیزم شدید سخن می گویند و اما برخی دیگر خواستار موقف نرمتر در این مسائل در برابر طالبان اند و می گویند که طالبان این مشکلات را دارند که حقوق زنان را نقض کرده اند ولی باز هم ما نیاز داریم تا در یک رابطۀ نرمتر با طالبان باشیم و آنها را به حدی نرسانیم که همه دروازه های ارتباط با ملل متحد و جامعه جهانی را مسدود کنند چون در این صورت نسبت به طالبان مردم افغانستان بیشتر متاثر خواهند شد."

حکومت طالبان می گوید که همه شرایط یک حکومت مشروع به شمول تامین امنیت را تکمیل کرده و جهانیان باید آنها را به رسمیت بشناسند اما ملل متحد و جامعه جهانی محدودیت های را که طالبان بر آموزش و کار زنان و دختران وضع کرده اند نقض حقوق اساسی بشر می دانند و می گویند که طالبان نخست باید به نگرانی ها در این خصوص پاسخ گویند و سپس خواستار به رسمیت شناسی شوند.

XS
SM
MD
LG