لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

احزاب مسلم لیگ نواز و پیپلز پارتی بر سر تشکیل حکومت ایتلافی به توافق رسیدند


شهباز شریف که قرار است به حیث صدراعظم پاکستان معرفی شود
شهباز شریف که قرار است به حیث صدراعظم پاکستان معرفی شود

پس از اعلام نتایج انتخابات عمومی هشتم فبروری در پاکستان که در آن هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت برای تشکیل حکومت نشد، بالاخره ایتلاف از احزاب سیاسی این کشور برای تشکیل یک حکومت ایتلافی به توافق رسیدند و دو حزب سیاسی پاکستان، رسماً تشکیل حکومت ایتلافی را اعلام کردند، اقدامی که به حدود دو هفته مذاکرات آنها پایان داد.

حزب مسلم لیگ نواز پاکستان و پیپلز پارتی (حزب مردم) پاکستان، شهباز شریف را به حیث صدراعظم و آصف علی زرداری را به عنوان رئیس جمهور معرفی کردند.

با آنکه نامزدان طرفدار حزب تحریک انصاف در انتخابات جنجالی اخیر در پاکستان، با کسب بیشترین کرسی‌ها به موفقیت غافلگیر کننده‌ای دست یافتند، اما به عقیده آگاهان امور، اعلام اخیر ایتلاف این دو حزب، احتمالاً عمران خان زندانی را از قدرت دور نگه می دارد.

طرفداران حزب تحریک انصاف پاکستان در یک مظاهره ادعا کردند که در انتخابات پارلمانی این کشور تقلب شده است
طرفداران حزب تحریک انصاف پاکستان در یک مظاهره ادعا کردند که در انتخابات پارلمانی این کشور تقلب شده است

شهباز شریف روز چهارشنبه (۲۱ فبروری) در یک کنفرانس مشترک خبری با آصف علی زرداری گفت که پاکستان با مشکلات زیاد روبرو است و زندگی در این کشور با قرض جریان دارد.

شهباز شریف با اشاره به حملات مسلحانه مخالفان در پاکستان، گفت:

"می دانم که امروز پاکستان با تهدیدهای بی‌سابقه‌ای مواجه است. امروز موج دیگری از تروریزم به ویژه در ایالت خیبر پختونخوا و بلوچستان، جان هایی بسیاری از برادران و خواهران ما را گرفته و جوانان ادارات امنیتی و اردوی پاکستان را به شهادت رسانیده است. این ایتلاف جدید علیه این تروریست‌ها و همچنین علیه قیمتی مبارزه خواهد کرد."

بر اساس خبرگزاری فرانس پرس، شهباز شریف ۷۲ ساله که نجات یافته از بیماری سرطان است، اکثراً در ملاعام با ماسک ظاهر می شود. او در ایتلاف خلع کننده عمران خان از قدرت، صدراعظم پاکستان بود.

در این ایتلاف نقش تشریفاتی رئیس جمهور به آصف علی زرداری ۶۸ ساله، شوهر فقید بی‌نظیر بوتو و رئیس جمهور سابق، اختصاص داده شده که بر اساس خبرگزاری فرانس پرس، مردم پاکستان او را به اسم مستعار "آقای ۱۰ درصد" می شناسند و این لقب بر اساس ادعا‌های سهم او در قراردادهای دولتی، داده شده است.

آصف علی زرداری
آصف علی زرداری

آصف علی زرداری که آخرین بار پس از قتل بی‌نظیر بوتو به قدرت رسید، اگر چه محاکمه نشد، اما دو بار به اتهامات مربوط به فساد، قاچاق مواد مخدر و قتل به زندان افتاده است.

بر اساس خبرگزاری فرانس پرس، ایتلاف تازۀ احزاب سیاسی در پاکستان، درست منعکس کننده چیزی است که عمران خان صدراعظم سابق را در سال ۲۰۲۲ میلادی از قدرت برکنار کرد و آغازگر دو سال هرج و مرج سیاسی در آن کشور شد.

XS
SM
MD
LG