لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

بازداشت مهاجرین افغان در ترکیه؛ خانواده ها خواهان برگشت فرزندان شان به افغانستان اند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

پس از بازداشت ۳۹ پناهجوی افغان فاقد اسناد قانونی اقامت در ترکیه، خانواده‌های شماری از این پناهجویان با ابراز نگرانی در این مورد خواستار رهایی و برگشت‌شان به افغانستان هستند.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اخیراً گزارش داده که این پناهجویان افغان که در داخل یک لاری میان صندوق‌های دستمال کاغذی مخفی شده بودند در ولسوالی چیلیم‌لی ولایت دوزجه بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تمام افراد بازداشت شده به اداره مهاجرت منتقل شدند و راننده لاری نیز به اتهام قاچاق انسان بازداشت شده‌است.

خانواده‌های برخی از این پناهجویان می‌گویند پسران‌شان به گونه قاچاقی در تلاش رسیدن به اروپا بودند.

مهاجرین همواره با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند
مهاجرین همواره با تقبل دشواری های فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند

صدیق‌الله باشندهٔ ولایت ننگرهار و پدر حبیب‌الله ۱۸ ساله که اخیراً از سوی پولیس ترکیه بازداشت شده به رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:

"صنف یازدهم مکتب بود گفت می‌روم ترکیه، من گفتم پول نداریم، اما او رفت، یک ماه در ایران بود، از آن‌جا به ترکیه رفت به استانبول، من پول فرستادم که دوباره به افغانستان بیاید، اما همان شب آن‌ها گیم زدند {اقدام قاچاقبران برای انتقال گروهی پناهجویان به شماری از کشورهای اروپایی} که از سوی پولیس بازداشت شدند، از مجبوری فرستاده بودیم، حال می‌خواهیم که رها شود، هم پدر و هم مادرش دیوانه شدیم، هر لحظه دعا می‌کنیم."

برخی‌ افغان‌های که پیش از این از سوی پولیس ترکیه بازداشت شده اند ادعا می‌کنند که خاطرات تلخی از بازداشت و شکنجه نیروهای امنیتی این کشور دارند.

رحمان حیدری ۲۳ ساله یک تن از پناهجویان افغان که تجربه بازداشت و اخراج از ترکیه را دارد به رادیو آزادی می‌گوید:

"۱۲ بجه شب بود که پولیس‌ها هجوم آوردند و هفت نفر ما را بردند به بازداشتگاه، در آن‌جا در یک اتاق ۱۵ الی ۲۰ نفر بودند، ما را لت‌وکوب می‌کردند، دو نفر پولیس یک‌بار من را به مدت هفت دقیقه لت‌و‌کوب کردند و حتی بعضی‌ها را برق می‌دادند و شکنجه و ظلم خطرناک بالای افغان‌ها داشتند."

خواستیم در این مورد از سفارت افغانستان در ترکیه بپرسیم، اما پسرلی حکیم سخنگوی این سفارت به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

پیش از این عبدالرحمن راشد معین وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان در ماه دلو سال روان گفته بود که حدود ۱۶۰۰ مهاجر افغان در زندان‌های ترکیه بسر می‌برند.

به‌گفتهٔ او، از آغاز سال روان تا کنون نزدیک به ۶۰۰ افغان از زندان‌های ترکیه آزاد شده و به کشور برگشته اند.

روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان
روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان

این درحالی‌ست که کشورهای همسایه و منطقه از جمله ایران و پاکستان نیز روند اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد را از کشورهای‌شان شدت بخشیده و مهاجرانی را که سند اقامت ندارند، بازداشت کرده و به افغانستان می‌فرستند.

بیشتر این مهاجران به ویژه در بیش از دو سال اخیر پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، به علت مشکلات امنیتی، بی‌کاری و تحصیل فرزندان‌شان مجبور به ترک افغانستان شدند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان، پس از حاکمیت طالبان بیش از ۲،۸ میلیون افغان از کشورهای مختلف به‌گونۀ اجباری یا داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG