لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

صدراعظم کانادا کمک بیش از سه میلیارد دالر را به اوکراین اعلان کرد


جستن ترودو صدراعظم کانادا در کنار ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف
جستن ترودو صدراعظم کانادا در کنار ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف

جستین ترودو، صدراعظم کانادا که به مناسب دومین سالگرد تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین از شهر کیف بازدید کرده، روز شنبه(۲۴ فبروری) در اعلامیه ای گفته که کانادا در سال جاری میلادی با امضای توافقنامه امنیتی ۳.۲ میلیارد دالر کانادایی (۲.۲ میلیارد دالر امریکایی) با اوکراین کمک مالی و نظامی خواهد کرد.

جستین ترودو، با اعلام این کمک گفت، کانادا"با هر آنچه که لازم باشد و تا هر زمانی که لازم باشد، در کنار اوکراین خواهد ایستاد."

دفتر صدراعظم کانادا گفته که توافقنامۀ امنیتی ۱۰ ساله بین اتاوا و کیف تعهدات امنیتی کلیدی و دراز مدت کانادا را برای ادامۀ حمایت از اوکراین در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی، حفاظت از مردم و بازسازی اقتصادی برای آینده، ترسیم می کند.

به گفتۀ دفتر جستین ترودو، این سند شامل تعهدات مالی و افزایش همکاری در عرصه های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و بشری است، اما یک پیمان دفاعی یا تضمین حفاظت نظامی نیست.

نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه
نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه

در این حال ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین گفته که پس از امضای توافقنامه های امنیتی دوجانبه هفته های اخیر با کشورهای بریتانیا، فرانسه، جرمنی و دنمارک، به روز شنبه یک قرارداد امنیتی دوجانبه را با ایتالیا امضا کرده است.

اورسلا وان دیر لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز شنبه در کیف گفت که بر اساس برنامه جدید کمک ۵۰ میلیارد یورویی (۵۴.۲ میلیارد دالر امریکایی) اتحادیه اروپا با اوکراین، اولین پرداخت آن به ارزش حدود ۴.۵ میلیارد یورو (۴.۹ میلیارد دالر امریکایی) در ماه مارچ سال جاری پرداخته خواهد شد.

بریتانیا هم به روز شنبه یک بسته کمکی دفاعی ۲۴۵ میلیون پوندی(۳۱۱ میلیون دالر امریکایی) را با اوکراین اعلام کرد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفته که نیروهای مسلح اوکراین بخش های زیادی از آن کشور را که توسط نیروهای روسیه تصرف شده بود، پس گرفته اند.

همزمان با دومین سالروز تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین که در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ آغاز شد، صدراعظمان کانادا، ایتالیا، بلجیم و رئیس کمیسیون اروپا به کیف رفتند و روی حمایت شان از اوکراین باری دیگر تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG