لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در راس یک هیئت به ترکمنستان رفت


عکس از آرشیف - امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
عکس از آرشیف - امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در راس یک هیئت عازم ترکمنستان شد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز یکشنبه در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشت که این سفر به دعوت رشید مردوف، وزیر خارجۀ ترکمنستان صورت گرفته و در جریان آن در بارۀ موضوعات مختلف دوجانبه گفت‌وگو خواهد شد.

او افزوده که در این سفر مسئولان وزارت معادن و پطرولیم و ادارۀ خط آهن حکومت طالبان و شرکت برشنا در کنترل حکومت طالبان امیرخان متقی را همراهی می‌کنند.

شماری از کارشناسان سیاسی بر این باور اند که سفر امیر خان متقی به ترکمنستان در بارۀ همکاری‌های منطقه‌ای است.

اسحاق اتمر، یکی از آنها به رادیو آزادی گفت:
"سفر آقای متقی به ترکمنستان اینگونه به نظر می‌رسد که یک برنامۀ همکاری منطقه‌ای است که در آن در مورد همکاری‌ها بحث خواهد کرد که در آن فقط ترکمنستان و افغانستان نیست، بلکه همه کشورهای آسیای میانه نیز شامل آن می‌شود و آنها در مورد تجارت و همکاری مشترک با افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد."

این در حالی است که ترکمنستان در سال جاری میلادی میزبان پنجمین دور نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان خواهد بود.

تا هنوز مشخص نشده است که این نشست چه زمانی برگزار می‌شود، اما، یو شیایونگ، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجۀ چین برای افغانستان جمعۀ گذشته در صفحۀ ایکس، توییتر خود نوشت که از نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان به میزبانی ترکمنستان حمایت می‌کند.

آقای یوشیایونگ همچنین نوشت که در دیدار ۲۳ فبروری با احمد کاکابایویچ قربانوف، معاون وزیر امور خارجۀ ترکمنستان در عشق‌آباد، پایتخت این کشور در بارۀ تسریع تلاش‌های شان برای کمک به بازسازی افغانستان صحبت کرده است.

نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان سلسله نشست‌های اند که پس از آغاز حاکمیت دوبارۀ طالبان آغاز شد.

اولین دور نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۱ در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد، دومین دور آن در نوامبر ۲۰۲۱ در تهران، سومین دور آن در مارچ ۲۰۲۲ در چین و چهارمین دور آن در اپریل ۲۰۲۳ در ازبیکستان برگزار شد.

در این نشست‌ها بر علاوه روسیه، شش کشور همسایۀ افغانستان شامل چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اشتراک داشتند.

اگرچه حکومت سرپرست طالبان را هیچ کشوری در جهان به رسمیت نشناخته است، اما همه کشورهای همسایه افغانستان به جز تاجیکستان با طالبان روابط نزدیک دارند و اکثر آنها سفارتخانه‌های افغانستان را به دیپلمات‌های حکومت طالبان سپرده اند.

XS
SM
MD
LG