لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

شورای امنیت ملل متحد امروز نشستی را پشت در های بسته در مورد افغانستان برگزار می‌کند


آرشیف - یکی از نشست های سازمان ملل متحد
آرشیف - یکی از نشست های سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (۲۶ فبروری) نشست ویژه را در مورد افغانستان برگزار می‌کند.

قرار است این نشست پشت در‌های بسته برگزار شود. یکی از بحث‌های مهم در مورد تعیین نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان است.

فرحان حق معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامی به رادیو آزادی شام گذشته، نشست امروز را مهم دانست:
"حمایت از کار‌های ملل متحد در افغانستان به شمول تعیین نماینده ویژه برای شورای امنیت خیلی مهم است."

انتظار می رود در این نشست، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد توصیه‌هایش را در مورد تعیین این نماینده و گزارشش را در باره اجلاس هفته گذشته در دوحه ارائه کند.

طالبان از گذشته با تعیین این نماینده مخالفت نشان داده و گفته اند که در حال حاضر نیازی برای چنین اقدام نیست.

در نشست یکشنبه و دوشنبه گذشته در دوحه پایتخت قطر، بحث‌ها به تعیین نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان تمرکز داشت اما با برخی مخالفت‌ها روبرو شد.

بر اساس گزارش‌ها، چین، روسیه و ایران از جمله کشور‌های بودند که با تعیین این نماینده توافق عمومی نداشتند.

پیش از این فریدون سینیرلی اوغلو به عنوان هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان کار می‌کرد. او با نظارت بر وضعیت افغانستان، پیشنهاد‌هایش را با شورای امنیت ملل متحد در میان می گذاشت.

با گذشت بیش از دو و نیم سال، هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است اما برخی کشور ها، با حاکمان فعلی افغانستان تعامل دارند. در سطحی که دیپلمات‌های‌شان را به کابل فرستاده اند و نماینده‌های طالبان را پذیرفته اند.

کشور‌های غربی بشمول آمریکا، بریتانیا، اعضای اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر خواسته‌های مشخص از طالبان دارند، اینکه حقوق بشر به شمول حق کار، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی را برای زنان و دختران بدهند، با تروریسم مبارزه کنند و حکومت همه شمول تشکیل دهند.

طالبان می‌گویند که بر اساس شریعت به زنان و دختران حق داده اند، با تروریسم مبارزه می‌کنند و اینکه حکومت‌شان همه شمول است.

اما در مورد تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد، آگاهان به این باور اند که گماشتن این نماینده، فرصت تهیه گزارش و تخطی‌های احتمالی را از سوی طالبان فراهم می کند و به گفته آنها، طالبان به همین خاطر با تعیین این نماینده توافق ندارند.

XS
SM
MD
LG