لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

تعیین نمایندهٔ جدید ملل متحد برای افغانستان موضوع عمده نشست امروز شورای امنیت این سازمان


یکی از نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد - عکس از آرشیف
یکی از نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد - عکس از آرشیف

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان در عقب درهای بسته برگزار می شود.

بر اساس گزارش‌ها، برعلاوهٔ گفت‌وگوها در مورد تعیین نمایندۀ جدید برای افغانستان، در مورد ادامهٔ ماموریت سازمان ملل متحد در این کشور و برای حمایت از آن و جلب هماهنگی‌ها نیز بحث صورت خواهد گرفت.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به برخی رسانه‌ها تایید کرده است که تعیین نمایندهٔ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان موضوع اصلی این نشست است و علاوه بر آن، آنتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان گزارش خود از نشست دوحه و پیشنهادات خود در خصوص تعیین نمایندۀ جدید را به شرکت کنندگان در این نشست ارائه کرده است.

نشست دوحه به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری برگزار شد.

آنتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد این نشست را بسیار سازنده خواند و گفت که شرکت کنندگان در مورد مسائل کلیدی در مورد افغانستان به توافق رسیده‌اند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد شام روز یک‌شنبه در پیامی به رادیو آزادی، نشست امروز دوشنبه را مهم خواند و گفت:
"حمایت از کار سازمان ملل متحد در افغانستان، از جمله تعیین نمایندهٔ ویژه برای شورای امنیت، بسیار مهم است."

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان پیش از این به نقل از امیر خان متقی، سرپرست این وزارت گفته بود که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و حضور هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در این کشور، دلیل و نیاز موجه برای تعیین نمایندهٔ ویژۀ دیگری دیده نمی‌شود.

اما سازمان ملل متحد گفته است که با تعیین نمایندهٔ ویژهٔ جدید، روابط جامعهٔ جهانی با افغانستان و حاکمان فعلی گسترش خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ یک قطعنامهه را در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان تصویب کرد که به اساس آن تعین نمایندهٔ جدید نیز در آن پیشنهاد شده بود.

در همین حال برخی از افغان‌ها در مورد نشست‌های مربوط به افغانستان و تعیین نماینده جدید، پیشنهاداتی دارند.

آنها می‌گویند که نمایندۀ جدید که تعیین می‌شود، باید وضعیت افغانستان را درک کند و برای بیرون رفت افغان‌ها از وضعیت بی‌سرنوشتی در بخش ایجاد اجماع جهانی به گونهٔ کامل کار کند.

مزدلفه، فعال حقوق زن در این مورد می‌گوید:
"خواست ما این است که در بخش مکاتب دختران و حقوق زنان کار شود، به ویژه خواست همه مردم یک حکومت همه‌شمول است که باید بالای نظام فعلی فشار آورده شود که مردم افغانستان به خواست‌های‌شان برسند."

مطیع‌الله شهاب، فعال جامعهٔ مدنی می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید برای تغییر وضعیت کنونی افغانستان تصمیم قاطع بگیرد:
"بالای طالبان فشار وارد شود که تا راه حلی برای مشکلات ایجاد شده توسط آن‌ها پیدا شود، به ویژه در بخش حقوق بشر، طالبان باید به این مسایل نقطهٔ پایان بگذارند."

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارهٔ افغانستان در حالی برگزار می‌شود که حکومت طالبان بر تعامل با جامعۀ جهانی تاکید کرده است، اما برخی کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه انتقاد کردند که طالبان هیچ گام مثبتی برای این امر برنداشته است.

XS
SM
MD
LG