لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

وزارت صحت طالبان: در ۲۱ ولایت ۷.۶ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین می‌شوند


عکس از آرشیف. وزارت صحت طالبان گفته است که در این دور کمپاین واکسیناسیون پولیو که چهار روز ادامه می یابد بیش از هفت میلیون کودک زیر پنج سال واکسین خواهند شد.
عکس از آرشیف. وزارت صحت طالبان گفته است که در این دور کمپاین واکسیناسیون پولیو که چهار روز ادامه می یابد بیش از هفت میلیون کودک زیر پنج سال واکسین خواهند شد.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که کمپاین واکسین پولیو یا فلج کودکان در ۲۱ ولایت افغانستان آغاز شده‌است.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت دوشنبه در پیام ویدیویی‌ که به رسانه‌ها فرستاده گفت، در این کمپاین چهار روزه ۷.۶ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین می‌شوند.

او افزوده است: "ما از همه افغان‌ها به شمول خانواده‌ها، رهبران جامعه، بزرگان و علما می‌خواهیم که تا در این مبارزه با ما یکجا شوند تا زندگی کودکان خود را نجات بدهیم، پولیو یک بیماری ویروسی است که یگانه راه وقایه آن واکسین می‌باشد. این ویروس سبب فلج دایمی یا مرگ کودکان می‌شود، ما از تمام مردم می‌خواهیم تا با واکسین کردن کودکان‌شان را از ابتلا به این ویروس نجات دهند، ما با هم می توانیم یک افغانستان عاری از ویروس پولیو داشته باشیم."

از سوی هم بنیاد محو پولیو برای افغانستان که از سوی سازمان جهانی صحت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) حمایت می‌شود از خانواده‌ها خواسته است که با واکسیناتوران در قسمت واکسین کودکان‌ شان کمک کنند.

شماری از خانواده‌های که روز دوشنبه به کودکان‌ شان واکسین پولیو تطبیق کردند از دیگر خانواده‌ها می‌خواهند که در برابر کودکان‌شان مسئولیت‌پذیر باشند.

لینا و مرجان دو تن از باشندگان کابل در این مورد به رادیو آزادی گفتند: "امروز واکسیناتوران آمده بودند، از ما خواستند که کودکان خود را واکسین کنیم، پنج طفل دارم که سه طفلم زیر پنج سال است، آن‌ها را واکسین کردم از خانواده‌های دیگر نیز می‌خواهم طفل‌های شان را واکسین کنند تا از مرض پولیو نجات پیدا کنند."

"خودم یک طقل دونیم‌ساله دارم، تا حال تمام واکسین‌هایش را به گونهٔ متواتر انجام دادیم، از خانواده‌ها می‌خواهم در برابر اطقال‌شان جدی باشند، برخی خانواده‌ها واکسین پولیو را انجام نمی‌دهند چون می‌ترسند برای کودکان‌شان ضرر نداشته باشد، اما من می‌خواهم اطفال‌شان را واکسین کنند زیرا سرمایهٔ آیندهٔ ما هستند."

جریان تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت قندهار - عکس از آرشیف
جریان تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت قندهار - عکس از آرشیف

زهرا یک تن از کارمندان تطبیق واکسین پولیو در کابل می‌گوید، با وجود استقبال مردم از آغاز دوبارهٔ کمپاین واکسین پولیو، برخی خانواده‌ها مخالف واکسین کودکان‌شان هستند: "یک تن از کارمندان واکسین هستم، در ناحیهٔ شش کار می‌کنم، رفتار مردم متفاوت است، بعضی‌های شان بسیار رفتار خوب می‌کنند، اما بعضی‌های شان رفتار بسیار زشت دارند نمی‌گذارند که کودکان‌شان را واکسین کنیم، اما در کل می‌توان گفت استقبال مردم خوب است."

بر اساس معلومات بنیاد محو پولیو برای افغانستان، کمپاین واکسین پولیو روان در کابل، کندز، تخار، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، پروان، کاپیسا، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا، خوست، غزنی، زابل، ارزگان، کندهار، هلمند، نیمروز، فراه و هرات راه اندازی شده‌است.

این کمپاین واکسین پولیو در حالی آغاز شده که با اخراج اجباری صد‌ها هزار پناهجوی افغان از پاکستان، نگرانی‌ها از احتمال افزایش بیماری پولیو در افغانستان بیشتر شده‌است.

هرچند پیش از این وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۴ به این‌سو هیچ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان به ثبت نرسیده، اما در سال ۲۰۲۳ در افغانستان شش واقعه مثبت پولیو ثبت شد که همه مربوط ننگرهار، ولایتی در همسایگی پاکستان می‌شد.

بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی صحی، در حال حاضر افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری در جهان استند که بیماری فلج کودکان یا پولیو در آن‌ها محو نشده‌است.

XS
SM
MD
LG