لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

افزایش درخواست پناهندگی در اروپا، "پناهجویان از سوریه و افغانستان در صدر قرار دارند"


گروهی از پناهجویان که از اتریش وارد جرمنی شده اند. عکس از آرشیف
گروهی از پناهجویان که از اتریش وارد جرمنی شده اند. عکس از آرشیف

با آن‌که هنوز هم صدها افغان منتظر پذیرفته شدن درخواست‌های پناهندگی‌شان از سوی کشورهای اروپایی به ویژه جرمنی هستند، آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا می‌گوید که درخواست پناهندگی در اروپا در سال ٢٠٢٣ با ١٨ درصد افزایش به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

این آژانس روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود گفته که بیشتر پناهجویان از سوریه و افغانستان بوده‌اند. بر اساس آمار این آژانس، در سال ۲۰۲۳، ۱۸۱ هزار متقاضی پناهندگی از سوریه و ۱۱۴ هزار مورد آن از افغانستان بوده‌است.

گزارش سالانه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی مجموعاَ ۱،۱۴ میلیون نفر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین ناروی و سوئیس تقاضای پناهندگی داده‌اند.

بر اساس این گزارش، این درخواست‌های پناهندگی در اروپا بالاترین سطح از زمان بحران مهاجران در سال‌های ۲۰۱۶–۲۰۱۵ است و باز هم جرمنی با دریافت تقریباً یک سوم از درخواست‌های پناهندگی مقصد اصلی پناهجویان در اتحادیه اروپا بوده است.

این آژانس همچنان می‌گوید که شهروندان ترکیه در سال گذشته میلادی سومین گروه بزرگ از پناهجویان در اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند و تعداد درخواست‌های پناهندگی آن‌ها ۸۲ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است.

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا از تعداد فلسطینی‌هایی که پس از جنگ غزه درخواست پناهندگی کرده‌اند نیز اشاره کرده و گفته که به رقم بی‌سابقه ۱۱،۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

اما چرا افغان‌ها باز هم در صدر فهرست متقاضیان پناهندگی به کشورهای اروپایی و در تلاش ترک افغانستان هستند؟

شماری از آن‌ها که درخواست پناهندگی به کشورهای اروپایی به ویژه جرمنی را داده‌اند، بی‌کاری، مشکلات اقتصادی و تهدیدات امنیتی پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را از علت‌های اصلی تقاضای پناهندگی شان به این اتحادیه عنوان می‌کنند.

گل ماه یکی از سربازان پیشین ارودی ملی افغانستان که یک سال می‌شود به دلیل تهدیدات امنیتی در پاکستان زندگی می‌کند و منتظر دریافت پاسخ از سوی جرمنی و فرانسه بخاطر پذیرفته شدن درخواست پناهندگی اش است به رادیوآزادی می‌گوید: "به هر کشوری‌که درخواست پناهندگی دادیم، چه فرانسه، چه آلمان فعلاً به آلمان هم چندین بار ایمیل کردیم، هیچ کسی صدای ما را نمی‌شنود، ما هم دوباره به افغانستان رفته نمی‌توانیم بخاطری‌که یک نظامی هستم و در کنار آن یک دختر استم، منتظر جواب هستم که برایم یک امیدواری بدهند، باور کنید خسته شدیم."

شماری از پناهجویان غیرقانونی که از سوی پولیس جرمنی بازداشت شده اند
شماری از پناهجویان غیرقانونی که از سوی پولیس جرمنی بازداشت شده اند

فرشته صمیمی یکی از افغان‌های دیگر نیز می‌گوید، به دلیل نبود کار و تداوی دو کودک بیمارش که علاج‌شان در افغانستان و ایران ناممکن است، در تلاش رفتن به یکی از کشور های اروپایی از ایران است.

او نیز در مورد به رادیو آزادی گفت: "دلیل آمدنم به ایران بیماری دو طفل من است که بخاطر اشتباه پزشکی در افغانستان بینایی‌شان را ازدست داده‌اند و دیگر زمینه کار در افغانستان برایم فراهم نیست، تا هنوز در ایران استم، تا حال چندین بار به شکل حضوری با سفارتخانه‌های آلمان و ایتالیا در تماس شدیم، مشکلات خود را برای‌شان ایمیل کردیم، اما تا هنوز هیچ جواب دریافت نکردیم."

برخی از این پناهجویان افغان دادن درخواست و رسیدن به کشورهای اروپایی را دشوار و زمانگیر خوانده و کوشش می‌کنند از طریق قاچاق و راه‌های غیر قانونی خود را به اروپا برسانند.

فواد ربانی یکی از این جوانان افغان در ایران به رادیو آزادی گفت: "مهاجرینی‌که از طریق قانونی راه اروپا را در پیش می‌گیرند بسیار دشوار است و مدت طولانی را در بر می‌گیرد: "قانونی طی مراحل کردم گفتند منتظر ایمیل باشید، اما بخش دیگر قضیه رفتن از راه‌های غیر قانونی است که من خودم چند بار که به مرز ترکیه رفتم، مشکلات زیاد سر راه مهاجرین افغان قرار دارد."

این در حالی‌ است که پیش از این اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی جرمنی آمار مهاجرت به این کشور در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده بود.

بر اساس اطلاعات این اداره نیز، سال گذشته بیشترین پناهجویان در جرمنی به ترتیب از کشورهای سوریه، ترکیه، افغانستان، عراق، ایران، گرجستان و روسیه بوده اند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، افغان‌ها برعلاوه کشورهای اروپایی، به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان فرار کرده و از آن‌جا منتظر رفتن به کشورهای مقصد هستند.

XS
SM
MD
LG