لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

مردم ایران برای انتخاب اعضای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رای دادند


زنان رای دهنده در یکی از مراکز رای دهی
زنان رای دهنده در یکی از مراکز رای دهی

ایرانی ها به روز جمعه (اول ماه مارچ) به نامزدان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رای دادند.

مجلس شورای اسلامی مشابه به ولسی جرگه در زمان جمهوریت در افغانستان است و مجلس خبرگان شورایست متشکل از شخصیت های روحانی که صلاحیت اتخاذ تصامیم مهم را دارد.

روند رایدهی از ساعت هشت صبح آغاز شد و تا نا وقت شب دوام کرد.

مقامات زمان رای گیری را دو بار تمدید کردند تا افراد بیشتری بتوانند، رای دهند.

مردم به انتخاب ۲۹۰ عضو از میان بیش از ۱۵۰۰۰ نامزد رأی دادند.

انتظار می رود که به روز شنبه ( دوم ماه مارچ) نتایج ابتدایی آرا اعلام شود.

این اولین انتخابات، پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس در سپتمبر سال ۲۰۲۲ است که اعتراضات گسترده ای را در ایران به دنبال داشت.

یکی از محلات رای دهی
یکی از محلات رای دهی

مقام های ایران برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته شان پس از این اعتراضات، نیاز به مشارکت گسترده مردم در انتخابات داشتند، اما بسیاری از مردم ایران در آستانه انتخابات گفتند که در انتخابات اشتراک نمی کنند و رای نمی دهند.به دلیل اینکه به گفته آنها، این انتخابات بی معنا است.

مصطفی تاج زاده معاون سابق وزیر داخله ، رهبر مذهبی را به بی توجهی به سرنوشت مردم ایران متهم کرد و گفت که در انتخابات رای نمی دهد.

به گفته ناظران، عدم اعتماد، نارضایتی عمومی به خاطر شرایط دشوار زندگی و نقض حقوق بشر از دلایل مشارکت کمرنگ مردم در انتخابات است.

شخصیت های برجسته از جمله نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل گفتند که انتخابات را تحریم میکنند زیرا به نظر آنها نتایج از قبل مشخص است.

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل
نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل

اداره نظرسنجی دولتی ایران که پیش از انتخابات نتایج نظرسنجی ها را منتشر می کرد، برای اولین بار روز چهارشنبه (۲۸ فبروری) ، دو روز مانده به انتخابات، نظرسنجی را منتشر کرد.

در این نظرسنجی تنها ۳۸.۵ درصد از شرکت کنندگان گفته بودند که در انتخابات شرکت می کنند.

بر اساس معلومات این اداره،قرار بود که ۴۱ درصد مردم باید در روز انتخابات رای می دادند.

در نظرسنجی دیگری که توسط تلویزیون دولتی ایران انجام شد و روز پنجشنبه منتشر گردید، میزان مشارکت رای دهندگان ۴۳.۱ درصد پیشبینی شده بود.

رسانه های دولتی به روز جمعه گزارش دادند که سطح مشارکت مردم در انتخابات خوب بوده است، اما شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته اند که روند رایدهی در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کم رنگ بود.

قبل از این، اداره نظر سنجی دولتی ایران، از مشارکت ۵۲ درصدی مردم در آخرین انتخابات ایران در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داد ، اما گفته می شود که میزان مشارکت واقعی مردم ۴۲.۵۷ درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG