لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

افزایش موارد نقض حقوق بشر در افغانستان؛ ولکر تُرک: من از این رویداد ها متاسفم


ولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر
ولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

در ۵۵ مین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در کنار کشورهای دیگری که به باور ملل متحد حقوق بشر در آن نقض می‌شود، یکی از بحث ها به افغانستان اختصاص یافت.

کمیشنر عالی ملل متحد ولکر تُرک در سخنرانی خود در بارۀ افغانستان چنین گفت:

"من از نقض سیستماتیک و دوامدار حقوق بشر در افغانستان متاسفم. بخصوص نقض وسیع حقوق زنان و دختران که آنها از تقریباً همه عرصه های زندگی عامه، آموزش متوسطه و عالی، کار و گشت و گذار آزادانه محروم شده اند. دفاع از حقوق زنان و دختران باید نزد همه کسانی‌که در افغانستان یا برای افغانستان کار می‌کنند اولویت داشته باشد."

ولکر تُرک از محدودیت های وضع شده بالای فعالان مدنی و خبرنگاران نیز یاد آور شده گفت که مدافعان زن حقوق بشر و خبرنگاران از بازداشت های خودسرانه رنج می‌برند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

بعد از برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال ۲۰۲۱ دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش منع شدند و سپس در های پوهنتون‌ها نیز تا امر ثانی به روی دختران و زنان مسدود شد. کار زنان در موسسات غیردولتی نیز منع شد.

اما طالبان در واکنش به فشار های داخلی و خارجی می‌گویند که حقوق زنان را در چوکات شریعت اسلامی تامین کرده اند.

در این میان ریچارد بنت گزارشگر خاص ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان در همنوایی با اظهارات ولکر تُرک در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق نوشت که حمایت از حقوق دختران و زنان افغان باید نزد همه مهم و اولویت داشته باشد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، طی فرمان‌های جداگانه زنان و دختران را از تحصیلات متوسطه و عالی، کار و سیاست محروم کردند و بر کار، فعالیت اجتماعی و فرهنگی و حضور آنان در اجتماع محدودیت‌های شدید وضع کردند.

همچنان در دو ماه اخیر روند بازداشت زنان و دختران را به اتهام "بدحجابی" آغاز کردند.

این محدودیت‌های طالبان واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است، اما حکومت طالبان همواره این موضوعات را مسائل داخلی افغانستان دانسته است.

XS
SM
MD
LG