لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

افزایش اعدام ها در ایران؛ در یک سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ تن به دار آویخته شده اند


تصویر آرشیف: حلقه دار و جلاد در ایران
تصویر آرشیف: حلقه دار و جلاد در ایران

ایران با اعدام بیش از هشتصد نفر درسال گذشته بیشترین آمار اعدام از هشت سال به این سو را داشت.

این اعدام‌ها که اخیرا بیشتر با دارزدن صورت گرفته است، نسبت به سال ۲۰۲۲ که ۵۸۲ اعدام انجام شد، ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان "حقوق بشر ایران" که مقرآن درناروی است و سازمان فرانسوی به نام " با هم علیه مجازات اعدام" در گزارش مشترکی که در هفته جاری منتشر کردند، می‌گویند اعدام بیش از ۸۰۰ نفر در ایران طی یک‌سال بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می‌شود.

درسال ۲۰۱۵ دست‌کم ۹۷۲ نفر درایران اعدام شده بودند.

این دو گروه حقوق بشر، حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که از مجازات اعدام برای " گسترش ارعاب" در جامعه به‌دنبال اعتراضات گسترده‌ای استفاده می کند که درسال گذشته هجری شمسی پس از جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد.

اعتراضات فراوانی در واکنش به ادامه اعدام ها در ایران صورت گرفته است اما حکومت به این اعتراض ها اعتنایی نشان نداده است
اعتراضات فراوانی در واکنش به ادامه اعدام ها در ایران صورت گرفته است اما حکومت به این اعتراض ها اعتنایی نشان نداده است

این دو سازمان در گزارش سالانه خود دربارۀ مجازات اعدام در ایران گفتند که حدود ۸۵ درصد اعدام ها توسط مقامات ایرانی اعلام نشده است، به این معنی که تعداد واقعی اعدام ها احتمالاً بسیار بیشتر است زیرا ده ها اعدام دیگر به دلیل فقدان جزئیات کافی یا ناتوانی در تایید موارد از طریق دومنبع مختلف درگزارش گنجانیده نشده است .

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، به مناسبت انتشار این گزارش گفت که این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از اعدام به گفته وی چون ابزار سرکوب سیاسی استفاده می کند.

او افزود که حکومت ایران به گفته وی توان حل مشکلات روزانه مردم را ندارد وفقط برای بقای خود تلاش میکند.

سازمان های حقوق بشر می گویند که ایران از لحاظ اعدام ها بعد از چین در جایگاه دوم درجهان قرار دارد.

گزارش سازمان حقوق بشر ایران می گوید که ۴۷۱ نفر درسال ۲۰۲۳ به جرایم مرتبط با مواد مخدر درایران اعدام شدند که این رقم نشان میدهد که اعدام ها درچنین موارد دوبرابرافزایش یافته است.

تصاویر سه تن از افرادی که در سال گذشته به دلیل اشتراک در تظاهرات ضد حکومتی در ایران اشتراک کرده بودند و اعدام شدند
تصاویر سه تن از افرادی که در سال گذشته به دلیل اشتراک در تظاهرات ضد حکومتی در ایران اشتراک کرده بودند و اعدام شدند

درگزارش آمده که برخی اعدام ها بدون اینکه به خانوده یا وکیل فرد محکوم اطلاع داده شود محرمانه انجام شده واز برخی دیگرخبری در رسانه های رسمی نشر نشده است. واین درحالیست که قانون جمهوری اسلامی حکم میکند که به وکیل فرد محکوم باید قبل از تنفیذ اطلاع داده شود.

یافته های گزارش نشان میدهد که به استثنای چین که سازمان های حقوق بشر می گویند دستیابی به معلومات دقیق درآنجام ناممکن است حکومت ایران با اعدام ۲۲ زن بیشترین موارد اعدام زنان را درسال گذشته درجهان داشته است.

گزارش می افزاید که موارد اعدام در اقلیت های قومی درمقایسه با شمار کل اعدام ها نیز نامتناسب به نظر میرسد.

درگزارش آمده که حداقل ۱۶۷ نفر از اقلیت بلوچ درسال ۲۰۲۳ اعدام شده اند که بیست فیصد از کل اعدام های این سال درایران را دربرمی گیرد درحالیکه بلوچ ها ۵ فیصد نفوس ایران را تشکیل می دهند .

گزارش می افزاید : " کسانیکه با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام می‌شوند، عمدتاً از ضعیف‌ترین اقشار جامعه‌اند و اقلیت‌های اتنیکی، به‌ویژه بلوچ‌ها، درمیان اعدام‌شدگان مرتبط با مواد مخدر به‌نسبت جمعیت‌شان در ایران، درصد بالایی دارند".

XS
SM
MD
LG