لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در مورد خروج این کشور از افغانستان نشست برگزار می‌کند


مایکل مک کال، عضو حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت خروج امریکا از افغانستان
مایکل مک کال، عضو حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت خروج امریکا از افغانستان

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از برگزاری یک نشست دیگر به تاریخ ۱۹ مارچ در بارۀ خروج ایالات متحدۀ امریکا که اغلب آن را " شکست استراتیژیک" می‌خوانند، خبر داده است.

این کمیته به روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است، مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا، در بارۀ برگزاری این نشست با حضور جنرال مارک میلی، رئیس پیشین ستاد ارتش امریکا و جنرال کنت فرانک مک کنزی، فرمانده پیشین فرماندهی مرکزی امریکا اعلام آمادگی کرده است.

مایکل مک کال، عضو حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت خروج امریکا از افغانستان است.

قرار است این دو نظامی سابق امریکا در این نشست که زیر نام "شکست استراتژیک، عقب‌نشینی بایدن، جنرال‌های امریکا و تسلط طالبان" برگزار خواهد شد، اطلاعاتی را ارائه کنند.

همزمان این کمیته گفته است، قرار است به روز چهارشنبه به وقت امریکا، نشستی با حضور کریستی شامبلین، عضو خانوادۀ یکی از ۱۳ سربازی که در حمله به دروازۀ ابی گیت میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه کشته شدند، برگزار شود.

مسئولیت این حمله را شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته بود.

مایکل مک کال در اعلامیۀ مربوط به این نشست گفته که حضور خانواده‌های سربازان کشته شده نشان می‌دهد، تا زمان انجام تحقیقات کامل در بارۀ این خروج آرام نخواهند نشست.

پیش از این در نشست قبلی این کمیته، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان که توافق دوحه بین امریکا و طالبان را امضا کرد، حضور داشت.

خروج نیروهای امریکایی پس از امضای توافق‌نامه دوحه در سال ۲۰۲۰، آغاز شد، اما از ۱۵ آگست تا پایان این ماه در سال ۲۰۲۱ همزمان با قدرت گیری مجدد طالبان، این روند سرعت یافت.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان بارها از دولت بایدن مبنی بر خروج عجولانه که منجر به سقوط افغانستان به دست طالبان شد، انتقاد کرده است، اما دولت بایدن همواره از این اقدام دفاع کرده است.

آگاهان سیاسی افغانستان دیدگاه‌های متفاوتی در بارۀ برگزاری این نشست‌ها دارند.

محمد اسحاق اتمر، یکی از این آگاهان به این باور است که در حال حاضر افغانستان به فراموشی سپرده شده است و برگزاری این نشست‌ها بیشتر مرتبط به رقابت‌های انتخاباتی امریکا است:
"من فکر می‌کنم که کشمکش‌ها بیشتر بین دو حزب جمهوری‌خواه و دیموکرات‌ها که رقیب انتخاباتی نیز هستند جریان دارد. بیشتر این مسائل روی انتخابات امریکا متمرکز است. من فکر می‌کنم در حال حاضر موضوع افغانستان یک موضوع فراموش شده در سیاست امریکا است."

اما سیدعبدالرزاق لقمان، دیپلمات پیشین و آگاه امور سیاسی برگزاری این نشست‌ها را جستجوی راه حلی برای مشکلات افغانستان می‌داند:
"این نشست‌ها می‌تواند برای مردم افغانستان مفید تمام شود که یک راه حل برای معضل افغانستان پیدا شود، چون بدون کمک‌های خارجی و کشورهایی که در مسئلۀ افغانستان دخیل هستند، افغانستان نمی‌تواند از ظلم طالبان نجات بیابد."

نشست‌های استماعیۀ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا برای ارائۀ اطلاعات کارشناسان و مقامات نظامی سابق و کهنه سربازان ایالات متحده برای وضاحت بیشتر پیرامون استراتیژی خروج امریکا و تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان برگزار می‌شود.

این کمیته می‌گوید که پس از خروج عجولانۀ امریکا از افغانستان، مقام‌ها و سربازان نظام پیشین افغانستان که با نیروهای امریکایی همکار بودند، مورد هدف قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG