لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

پنج ماه جنگ در غزه، برخی کشورها روی از سرگیری کمک‌ها با فلسطینی‌ها غور می‌کنند


ویرانی های ناشی از حملات اسرائیل در غزه.
ویرانی های ناشی از حملات اسرائیل در غزه.

امروز پنج ماه از جنگ در غزه گذشت و هیچ نشانۀ از پایان یافتن آن دیده نمی‌شود.

در هفتم اکتبر سال گذشته، جنگجویان گروه حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی دانسته می‌شود، بر مناطقی در شمال اسرائیل حمله کردند، حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و بیش از ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

غزه که شاهد جنگ خیلی سنگین است، با کمبود و نبود مواد غذایی، آب و خدمات صحی نیز روبرو است.

شماری از کشورها به شمول ایالات متحده امریکا و بریتانیا، کمک‌های‌شان را با اداره‌های سازمان ملل متحد پس از آن قطع کردند که چند تن از کارمندان این نهاد‌ها به ارتباط با گروه حماس در جریان ماه اکتبر متهم شدند.

اکنون ایسپین بورت آیدی وزیر خارجه ناروی گفته که برخی از کشورها روی از سرگیری کمک‌ها با پناهجویان فلسطینی از طریق اداره‌های سازمان ملل متحد غور می‌کنند تا در نتیجه پول و سایر کمک‌ها به آن‌ها رسانیده شود.

اداره یونروا سازمان ملل متحد برای پناهجویان فلسطین، حدود ۱۳ هزار کارمند در غزه دارد.

ناروی از کمک کننده‌های اصلی برای این اداره دانسته می‌شود که تنها در ماه فبروری، کمک معادل ۲۶ میلیون دالر برایش فراهم کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ناروی تلاش دارد تا کشور‌های که کمک‌ها را به غزه توقف داده اند، دوباره روند امدادرسانی را از سر گیرند.

پرتاپ کمک های بشری برای فلسطینی ها در نوار غزه
پرتاپ کمک های بشری برای فلسطینی ها در نوار غزه

در حالی که سازمان ملل متحد تحقیق را در مورد ادعای اسرائیل در بارۀ ارتباط کارمندان این سازمان با گروه حماس آغاز کرده، کاترین کالونا وزیر خارجه فرانسه رهبری تحقیق مستقل را در این مورد به عهده دارد.

در جنگ پنج ماهه در غزه، بر اساس آنچه وزارت صحت این شهر تحت کنترل گروه حماس می‌گوید، بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده اند.

همچنان یک سوم از میان جمعیت ۲.۲ میلیونی غزه، از خانه‌ها و مناطق‌شان آواره شده اند.

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه تا هنوز نتیجه نداده، اداره‌های سازمان ملل متحد از وقوع بحران بشری هشدار داده اند زیرا راه‌های زمینی امدادرسانی به برخی مناطق غزه بسته است و تنها چند کشور، مواد غذایی را از طریق هوا به این مناطق پرتاب می‌کنند.

XS
SM
MD
LG