لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

بارنده گی های شدید و جاری شدن سیلاب در برخی از نقاط افغانستان پیش بینی شده است


تصویر آرشیف: بارنده گی و آب خیزی در افغانستان
تصویر آرشیف: بارنده گی و آب خیزی در افغانستان

پیش بینی های ادارات هواشناسی نشان می دهد که به روز های یکشنبه و دوشنبه نیز بارندگی های شدید در بسیاری از ولایات افغانستان صورت گرفته و احتمال جاری شدن سیلاب ها در برخی مناطق افغانستان وجود دارد.

بر اساس پیش بینی ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، امروز یکشنبه(۱۰ مارچ) در ولایات ارزگان، هلمند، زابل، قندهار، پکتیکا، غزنی، غور، دایکندی، بادغیس، فاریاب و جوزجان بارندگی رخ خواهد داد.

بر اساس پیش بینی این اداره، در اثر این بارندگی های شدید، احتمال جاری شدن سیلاب ها در حوضه دریایی شمال افغانستان و همچنین، هریرود و هلمند وجود دارد.

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان نیز گفته که در اثر بارندگی های امروز و دو روز آینده در حوضه های دریایی این کشور احتمال جاری شدن سیلاب ها موجود است.

برفباری های سنگین هفته های گذشته باعث راه بندان و ایجاد مشکلات فراوان در افغانستان شده بود
برفباری های سنگین هفته های گذشته باعث راه بندان و ایجاد مشکلات فراوان در افغانستان شده بود

در ماه جاری دهها تن در نتیجۀ سیلاب ها، فروریختن سقف منازل، لغزش زمین و برفکوچ های ناشی از باریدن برف و باران های در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

آسیب دیدگان رویداد های طبیعی هفته های اخیر می گویند که تا هنوز کمک های لازم را دریافت نکرده اند.

یک باشنده ولایت نورستان که اعضای خانواده اش در اثر برفکوچ کشته شده اند، با خودداری از افشای نامش به رادیو آزادی گفت:

"تلاشهایی انجام شده، اما کافی نیست. مقاماتی از ارگانهای مختلف آمدند، صحبت کردند، قولهایی دادند، اما عملاً کاری نکرده اند و مردم را فریب دادند."

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان از مردم خواسته که از تردد در مناطقی خودداری کنند که احتمال وقوع سیلاب ها وجود دارد.

این وزارت همچنین به باشندگان سواحل دریا های سمنگان، بلخ، سرپل، میمنه، کوشک، بادغیس، هرات، فراه، خاشرود، هلمند، ارغنداب و ترنک توصیه کرده که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

با آنکه بارندگی های اخیر موجب خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی شده، اما تا حدودی نگرانی ها را در مورد خشکسالی شدید کاهش داده است.

دو ماه اول زمستان امسال بسیار خشک و بدون بارندگی بود و باعث نگرانی های عمیق شده بود که احتمال دارد افغانستان بار دیگر در سال آینده با خشکسالی شدیدی مواجه شود، که در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG